IV. évfolyam, 11. szám (2007. március 12.)
Kleinhappel Miklós 2007.03.12. 18:44
BDF HÍRLEVÉL
IV. évfolyam 11. szám 2007.03.12.
Humánerőforrás-fejlesztés és tanárképzés A BDF és a Nyugat-magyarországi Egyetem (NYME) szervezetileg már egymásra talált, rendezvényünk az új egység tartalommal való megtöltésének a jelképe, mondta prof. dr. Gadányi Károly, a Kompetencia alapú tanítás-tanulás elterjesztése a nyugat-dunántúli térségben című módszertani konferencián pénteken. Prof. dr. Takáts Péter, a NYME rektorhelyettesének megnyitó beszédében elhangzott, a pályázat keretében a szociális, életviteli, az idegen nyelvi, illetve az infokommunikációs kompetenciákat vették górcső alá. A program felöleli a pedagógusképzés egészét, amelyben az együttműködés révén a Berzsenyi Dániel Főiskola és a Nyugat-magyarországi Egyetem a regionális gazdaság szereplőjévé akar válni. Az ipar igényeinek kielégítését célzó, a későbbiekben is folytatni kívánt kutatásfejlesztési együttműködés más felsőoktatási intézmények számára példaként szolgálhat. Dr. Iker János, a Pedagógiai Szolgáltató Központ igazgatója a kompetencia alapú pedagógusképzés lehetőségeiről szóló előadásában kifejtette: kezdetben a kompetencia fogalma készségegységeket jelentett, az új paradigma szerint a beállítódás és az attitűdök meghatározta órai döntéseket értjük alatta. A sikeres rendszer az elmélet, a tevékenységrendszer és az osztálytermi gyakorlat hármasából épül fel, ám hazánkban az utóbbi még hiányzik. Az előadó példaként említette angliai tapasztalatait, ahol a történelemórák nem csupán a tényekről, hanem az emberről is szólnak. Kulturális szemléletváltozásra van tehát szükség, ennek érdekében a tanárképzésnek is a sikeres humánerőforrás-fejlesztésre kell törekednie. A megvalósításhoz elengedhetetlen a társadalom, a szakma és a pedagógusok közötti egyetértés, illetve az utóbbiakat érdekeltté kell tenni a változásban. A sikeres pedagógusképzésnek a kompetencia alapú tanításra-tanulásra való felkészülés az alapja. Ennek érdekében az osztálytermi gyakorlatra szánt könnyen használható programcsomagokra van szükség, a pedagógusképzésben és a tantestületek belső együttműködésében pedig modelleződnie kell az együttműködés kultúrájának. A megvalósítás egyik kulcsa a regionális fejlesztő és szolgáltató központok létrehozása – hasonlóan a BDF Pedagógiai Szolgáltató Központjához, amely egyedülálló Magyarországon.
(Kleinhappel Miklós)
Ars poetica – Ars teoretica Harmincéves pályafutásának legjobb tanulmányait tartalmazza Poszler György Ars poetica – Ars teoretica című kötete, amelyet csütörtökön mutattak be a Regionális Felsőoktatási Forrásközpontban. Az ünnepi könyvhétre megjelent kiadvány válogatott tanulmányokat tartalmaz, köztük számos olyan írást, amelyek már az antikváriumokban sem lelhetők fel, például a Nemes Nagy Ágnesről szóló vagy a Szerb Antal-monográfia néhány tanulmánya, valamint a Hegel–Lukács műfajelméletéről írott monográfia máig aktuális elemzései. A válogatás nem csupán a szerző tudományos munkájának lenyomata, hanem a kortárs irodalomtudománynak is fontos alkotóeleme.
(Kleinhappel Miklós)
Babits Mihályról – az évforduló előtt Irodalom- és műfajelméleti, irodalom-, eszme-, művelődés-, valamint nyelvelméleti, illetve nyelvtörténeti tanulmányokkal lehet pályázni a Babits Mihályról – az évforduló előtt című konferencia junior szekciójában tartandó előadásaira. Az ELTE Bölcsészettudományi Kar Modern Magyar Irodalomtörténeti Tanszék rendezvényére legfeljebb 12 ezer karakter terjedelemben nappali tagozatos hallgatók pályamunkáit várják. A tanulmányokat Microsoft Word dokumentum vagy Adobe pdf formátumban március 31-ig kell elküldeni a babits.konferencia@gmail.com címre. A dolgozatokat a zsűri április 10-ig értékeli. Az április 24-e és 26-a között megrendezendő konferencia elnöke prof. dr. Tverdota György, a Magyar Irodalomtörténeti Tanszék vezetője lesz.
(Kleinhappel Miklós)
Április végéig meg kell alkotni a szabályzatot Egy hónapjuk lesz az őszi kifizetésekre való felkészülésre a felsőoktatási intézményeknek. A kormány január 24-i ülésén elfogadta a felsőoktatásban résztvevő hallgatók juttatásairól és az általuk fizetendő térítésekről szóló új rendeletet. Ezt követően egyeztetés kezdődött, aminek eredményeképp a rendelkezés márciusban megjelenik. Az intézményeknek legkésőbb április 30-ig kell megalkotniuk a térítési és a juttatási szabályzataikat, amelyek az érintett kormányrendelettel együtt augusztus 1-jén lépnek életbe, tudtuk meg az Oktatási és Kulturális Minisztérium sajtóközleményéből.
(Kleinhappel Miklós)
Újabb tanár-továbbképzési szeminárium A közoktatási intézményekben, a tanárképzésben és a -továbbképzésben dolgozó pedagógusok számára hirdet pályázatot a Pestalozzi-program. A legfeljebb hétnapos szemináriumokon Magyarország 1994 óta vesz részt. A program hálózati rendszerként működik, ahol a tagországok pedagógusai az Európa Tanács projektjeihez kapcsolódó témákban vesznek részt. A tapasztalatszerzés mellett lehetőség van idegen nyelvű szakmai munkavégzésre, kapcsolatépítésére, valamint a további együttműködések megalapozására is. A pályázatokat elsőként a hazai bírálók értékelik, de a végső döntést a szemináriumot rendező külföldi partner hozza. Bővebb információk a http://www.tka.hu/pages/content/index.php?page_id=55 címen érhetők el.
(Kleinhappel Miklós)
|