IV. évfolyam, 42. szám (2007. október 10.)
Kleinhappel Miklós 2007.10.10. 18:35
A teljes szám a BDF honlapján érhető el!
BDF HÍRLEVÉL
IV. évfolyam 42. szám 2007.10.10.
Újra ötödik a Bolyai Megőrizte ötödik helyét a Kutató Diákok Országos Szövetségének 2006–2007-es tanévre vonatkozó rangsorában a BDF Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium, jelentette be dr. Lenner Tibor igazgató a Szenátus hétfői ülésén. A gyakorló iskola 64 pontjával alig marad el a jobb helyezést elért intézményektől. A statisztika a magyarországi középiskolák és a szövetség kapcsolatát kívánja áttekinteni. A pontozási rendszer minden középiskolánál figyelembe veszi a regisztrált kutató diákok és a kapcsolattartó tanárok számát, a diákok által elért eredményeket az adott évben megrendezett Tudományos Diákkörök Országos Konferenciáján és a szövetség által meghirdetett esszépályázatokon, valamint az egyes intézmények rendezésében lebonyolított regionális és országos konferenciákat. Részletek a http://www.kutdiak.hu/uj/dokumentumok/sulirangsor200607.doc címen.
(Kleinhappel Miklós)
Pálinka, a közös nyelvünk Pálinka, a közös nyelvünk címmel a magyar pálinka történetéről és néprajzáról tart előadást dr. Balázs Géza nyelvész, néprajzkutató október 15-én 16 órakor a Vas Megyei TIT székházának második emeletén a Hölgyklub, az Asztaltársaság és a Szenior klub szervezésében.
(Kleinhappel Miklós)
Drámapedagógia az angol nyelv oktatásában Drámapedagógia az angol nyelv oktatásában címmel rendez nemzetközi konferenciát intézményünk október 19–21-ig a Regionális Felsőoktatási Forrásközpontban az osztrák Oktatási és Kulturális Minisztérium és a bécsi Pedagógiai Egyetem közép-európai drámahálózatokkal együttműködve. A drámapedagógia mint tanítási módszer nem közismert Európában, holott kreatív és holisztikus tanulási forma, amely nemcsak motiválja a tanulókat és serkenti a tanulási folyamatot, hanem javítja a tanulócsoporton belüli társas kapcsolatokat és pozitív tanulási környezetet teremt. A drámapedagógiai konferencia nagyszerű lehetőség, hogy különböző országok tanárai, oktatói találkozzanak, szakmai és személyes kapcsolatokat alakítsanak ki, és egy olyan nemzetközi hálózatot bővítsenek, amelynek keretében ezután is együttműködhetnek. További információk a www.bdf.hu/fkk oldalon, illetve a fkk@bdf.hu címen.
(Kleinhappel Miklós)
Felvételi előkészítő a Rajz Tanszéken A képi ábrázolás, illetve a kézműves BA szakokra jelentkezők részére felvételi felkészítő tanfolyamot indít a Rajz Tanszék. Az október 20-án kezdődő összesen száz órás foglalkozás célja segítséget nyújtani azok számára, akik bővíteni szeretnék szakmai ismereteiket a bolognai alapképzés követelményeinek megfelelően. Jelentkezési határidő: október 15. További információkat az 505-121-es telefonszámon, valamint a rajz@bdf.hu címen lehet kérni.
(Kleinhappel Miklós)
Hátrányos helyzet a történelemben Egyfajta útmutatás ez a kötet, hogy lássuk, mit lehet tenni a hátrányos helyzet felszámolásáért, mondta prof. dr. Oroszlán György tudományos rektorhelyettes a Fogyatékosok a történelemben című könyv bemutatóján. A Történettudományi Intézet Partes Populorum Minores Alienigenae elnevezésű sorozatának legújabb, tizedik darabja hét tanulmányt tartalmaz. Mózer Ibolya Egy fogyatékos római princeps: Claudius; Polgár Marianna A szegényekről való gondoskodás a 18. században Magyarországon; Krajczárné Cierna L’ubica Beteggondozás és szegénység Szombathelyen a 18. században; Varsányi Péter István „Kik élünk: járunk búsan, szótlanul.” – „szörnyszülöttek” császári egyenruhában; Katona Attila Hátrányos helyzet vagy kölcsönös függőség? – A főispán és a helyi sajtócézár viszonya Vas vármegyében a századelőn; Balázs Edit A zsidó jótékonyság és intézményei Vas megyében a második világháborúig és Csóka Tibor „Most már nem engedjük ki a markunkból” – az elnyomás társadalompolitikája a Harmadik Birodalomban címmel pillanatképekben hívja fel a figyelmet a téma jelentőségére és aktualitására eképp is inspirálva a jövőbeni kutatókat arra, hogy a kérdésről minél teljesebb kép szülessen. A Berzsenyi Dániel Főiskola Történettudományi Intézetében évek óta vizsgálják a történelem alapvető társadalmi tagozódásától távolabb eső közösségeket, csoportokat, olvasható a kiadvány előszavában. A nemzetiségi és vallási kisebbségek mellett így az elmúlt években a nők, a gyerekek, az öregek különböző történelmi korokban elfoglalt helyével, a politikai és a mindennapi életben betöltött szerepével foglalkoztak. Ezek szolgáltak alapként a tanulmánygyűjtemény tematikájához. A hátrányos helyzet klasszikus formája mellett a könyvben helyet kaptak olyan kora újkori írások is, melyek a szegénység korabeli kezelésének formáit elemzik. A bemutatón megtudtuk, hogy a fenti címmel ellátott, tíz éve útjára indított sorozat az elképzelések szerint a különböző korok értelmiségi rétegeinek bemutatásával folytatódik, hiszen az intézet munkatársainak kutatási témáit összefogó tematikus kiadványsorozat vallási, etnikai kisebbségekről szóló első darabjait követően a szerzők a vizsgálódásokban kevéssé szereplő témákat kezdték górcső alá venni. Ezek oktatóknak, hallgatóknak, valamint a történelem iránt érdeklődő „civileknek” egyaránt tanulságos, hasznos és élvezetes olvasmányul szolgálnak.
(Kleinhappel Miklós)
|