IV. évfolyam, 23. szám (2007. április 24.)
Kleinhappel Miklós 2007.04.24. 11:14
A teljes szám a BDF honlapján érhető el!
BDF HÍRLEVÉL
IV. évfolyam 23. szám 2007.04.24.
Kutatás a fordító íróasztalán Kutatás a fordító íróasztalán címmel tart felolvasást Buda György műfordító holnap (kedden) 16 órakor a D–épület 204-es termében.
(Kleinhappel Miklós)
Gyorsjelentés a legnépszerűbb alapszakokról A gazdálkodás és menedzsment, a kommunikáció és médiatudomány, valamint a turizmus és vendéglátás alapszakokra jelentkeztek a legtöbben idén, tette közzé gyorsjelentésében az Országos Felsőoktatási Információs Központ. A legnépszerűbb alapszakok listáját a 2006-os adatokkal összehasonlítva kiderül, hogy míg tavaly hét képzési terület képviseltette magát, addig 2007-ben már csak ötnek a szakjai szerepelnek a legnépszerűbbek húszas listáján. A gazdaságtudományi és a bölcsésztudományi képzési terület öt-öt, a műszaki négy, a társadalomtudományi három, az informatikai, illetve az orvos- és egészségtudományi pedig egy-egy alapszakkal képviselteti magát. A nagyobb képzési területek közül az agrár, a jogi és igazgatási, a pedagógus, valamint a természettudományi szakok egyike sem került fel a listára. A részletekről a http://www.felvi.hu/index.ofi?mfa_id=24&hir_id=7637 címen lehet tájékozódni.
(Kleinhappel Miklós)
Egyre népszerűbb az e-felvételi Évről évre nő az e-felvételi népszerűsége, a három éve működő internetes rendszert idén minden tizedik felvételiző használta, közölte az Educatio Press felsőoktatási hírportál. A statisztikai adatok vizsgálatából kiderült, hogy a 18-19 évesek inkább a hagyományos jelentkezési formát, míg a húsz év felettiek a gyors és a beépített hibajavító programnak köszönhetően kevesebb hibalehetőséget hordozó jelentkezést részesítették előnyben. A negyven év felettiek magas százaléka szintén ezt választotta. Az eredmények hátterében feltételezhetően az áll, hogy az érettségi előtt álló diákok inkább közösséget alkotva, tanári közreműködéssel szeretnék kitölteni a nyomtatványt, amely hagyományos formában talán hivatalosabbnak tűnik és kézzelfoghatóbb. Az e-jelentkezők mindössze 2,1%-a juthat szociális alapon többletponthoz, tehát valószínű, hogy a szociálisan hátrányos helyzetű fiatalok számára nem könnyű az internet-hozzáférés – a hagyományos formában jelentkezők 6%-a jogosult többletpontra hátrányos helyzete miatt.
(Kleinhappel Miklós)
Elavult napjaink neveléselméleti felfogása Elavult napjaink neveléselméleti felfogása, mivel nem ad választ a felmerülő kérdéseinkre, ezért új módszerek kialakítására van szükség, mutatott rá prof. dr. Mátrai Zsuzsa egyetemi tanár, intézetigazgató szerdán a Túlélés pedagógiája című előadásán a Regionális Felsőoktatási Forrásközpontban. A Berzsenyi Akadémia elnevezésű rendezvénysorozat újabb programjának keretében az előadó Almási Miklós Napóra a Times Squaren című, megfogalmazása szerint a mai posztkapitalista vircsaftot tanulmányozó kötetéről szólva elmondta, a műnek számára két fontos alaptétele van. Az egyik, hogy az új kapitalizmusban a pénz nem a termelésbe, hanem a tőzsdébe való befektetés eszköze lett, ebből következően a termelés bizonytalanabbá vált és csökkent a minősége, a másik pedig (ahogy azt a brazil államcsőd példája is szemlélteti) a kontrollálhatatlanná vált pénztőke. „Ebben a világban kell élnünk, egy olyan környezetben, ahol abnormális méreteket öltött, kiszorítósdivá alakult át a versenyszellem. A piaci törvényszerűségek a közszférában is megjelentek, ami egyebek mellett azt eredményezte, hogy veszteségessé váltak a kórházak. Ezen körülmények hatalmas változásokat hoztak az emberek egzisztenciájában; ma egy olyan versenyben igyekszünk talpon maradni, amelyben folyamatosan változtatják az akadályokat. Ezt kell túlélnünk”, hallottuk. Ennek érdekében nem szabad azt tennünk a másik emberrel, amit nem szeretnénk, ha velünk tennének, vélekedett a szakértő. Ha megértjük egymás szempontjait, akkor frusztrációmentes kapcsolatokat alakíthatunk ki. Így nem fejezzük ki, illetve nem fitogtatjuk formális, valamint informális hatalmunkat sem. Mindezt az úgynevezett szerepcsere tudattal érhetjük el, akkor, ha beleéljük magunkat embertársaink helyzetébe. Elhangzott: ezek az elképzelések nem nevezhetők idealistának; elég csak arra gondolni, hogy egyik napról a másikra munkanélkülivé válhatunk. Az előadó technikákat is ajánlott ezek megvalósításához. Az egyik a ma még az akadémikusok privilégiumának tűnő kutatási képességek elsajátítása, hiszen a kutatás egy olyan módszer, aminek segítségével választ kaphatunk felmerülő kérdéseinkre. A másik a rutin elhagyása. A legtöbb probléma abból ered, hogy a jó nevelés megtanítja számunkra a mindennapjainkban nélkülözhetetlen rutint, ám nem segít abban, hogy felismerjük, működőképtelensége okán mikor van szükség ennek elhagyására. „Ki kell fejlesztenünk magunkban egy szűrőt, hogy képesek legyünk a saját fejünkkel megfogalmazni a világban betöltött helyünket és szerepünket. Ha észrevesszük a ránk leselkedő manipulációkat, akkor úgy tudunk védekezni ellenük, hogy nem esünk egymás torkának”, zárta gondolatait Mátrai Zsuzsa.
(Kleinhappel Miklós)
A szexuális aberrációk és kezelésük az iskolában A szociális, a kulturális, a morális és a világnézeti háttértől függ globális világunkban, hogy szexuális szempontból úgynevezett normális vagy problémás magatartásúvá válik-e egy gyermek, mondta dr. Buda Botond ideggyógyász csütörtökön a Biológia Tanszék szaknapján megtartott előadásában. A szexuális aberrációk és kezelésük az iskolában címmel kapcsolatban az előadó arra hívta fel a figyelmet, hogy az aberráció kifejezést a 20. század közepe után nem használták, mára kiüresedett fogalommá vált. Ha a szexuális tevékenység szándéka nem a közösség által elfogadott irányultságú, a szakemberek azt parafiliának nevezik. Az emberi szexualitás valódi tárgyától, például a férfinak a nőtől való elszakadásáról, vagyis zavarról akkor beszélünk, ha nem szükséges és elégséges a partner jelenléte. Mindez a serdülőkorban jelentkezik először. Kriminális, a jogrendszer által (főképp az angolszász országokban) büntetett parafilia az exhibicionizmus, a pedofilia, a voyeurizmus, a szexuális szadizmus, a frotteurizmus és a fétisizmus. Nem büntetőjogi kategória a szexuális mazochizmus, de ide sorolják a homoszexualitást és a maszturbációt is. Az előbbit ma már nem tartják mentális zavarnak, az utóbbi pedig nem betegség, hanem zavar, és csak akkor okozhat problémát, ha tartósan befolyásolja valakinek a mindennapjait. A szakemberek korábban úgy vélték, hatéves kortól a serdülőkorig „alszik” a szexuális késztetés, ám ma már azt vallják, a szocializáció miatt csak rejtőzködik, de a kíváncsiság ugyanúgy megfigyelhető. Hátrányos helyzetű gyerekeknél később kezdődik és tovább tart ez a fázis. 12 éves kor alatt normális életkori jelenség a szexuális viselkedés széles spektruma, s bár ez „kiboríthatja” a tanárt, mégis olyan nyugodtan és higgadtan kell reagálnia rá, mint a magatartászavarokra. Az iskolában észlelhető gyermekkori szexuális viselkedés három csoportra osztható. Normálisnak nevezik, ha például a kortársak viszonossági alapon megmutatják egymásnak intim testrészeiket. Aggodalomra okot adó, amikor a gyerekek tiltás ellenére szexuális játékokat játszanak vagy meglesnek másokat. Súlyos aggodalmat kelt, ha a fenti két kategóriába tartozó cselekvések makacssággal és agresszivitással párosulnak. Ha a tanár az első csoportba tartozó szexuális viselkedés tanúja, akkor az előadó véleménye szerint figyelmeztetnie kell az érintettet, illetve az érintetteket a normákra és rá kell világítania viselkedésük másokban keltett hatására. A második kategóriába sorolt viselkedést látva a fentieken kívül tiltás vagy a határok meghúzása által a diákkal történő konfrontációra is szükség van. Mindezeken kívül a legsúlyosabb esetben elengedhetetlen a szülők tájékoztatása és szakértői segítség kérése, valamint a gyermek későbbi életének figyelemmel kísérése. Buda Botond rámutatott: a fenti zavarok a személyiségfejlődés korai szakaszában alakulnak ki, ezért később nagy energiabefektetéssel lehet csak korrekciókat végrehajtani. Magyarországon ráadásul az ehhez segítséget nyújtó hálózat fejletlen. Mindez azért is figyelemre méltó, mert az érzelmi éretlenség, a szociális izoláció és a gátlások hiánya, a kíváncsiság, illetve az impulzivitás olyan sebezhetővé tevő tényezők, amelyek a szexuálisan problémás gyerekeket áldozati szerepbe, például a prostitúcióba hajszolhatják.
(Kleinhappel Miklós)
Soproni győzelmek Ötből négy sportágban diadalmaskodott, ezzel eddigi legjobb teljesítményét nyújtotta intézményünk a tizennegyedszer megrendezett Egyetemek Regionális Sporttalálkozóján Sopronban. A Nyugat-magyarországi Egyetem (NYME) Krasznai Ferenc Sportcsarnokában a BDF-en kívül a Széchenyi István Egyetem, a Pannon Egyetem, és a NYME hallgatói és oktatói mérték össze tudásukat. Az előbbiek közül a Galambos Krisztina, Keszler Szandra, Lukács Alexandra, Marx Eszter, Somogyi Diána, Bai István, Bai Tamás, Horváth Bálint, Riba Balázs és Solymos Péter alkotta röplabdacsapat állhatott a dobogó legfelső fokára. Dunaveczky András, Oláh István, valamint Vass István bowlingban győzedelmeskedett, Kádár Tibor pedig asztaliteniszben utasította maga mögé ellenfeleit. Az oktatókból, illetve dolgozókból álló tekecsapatban Keszeiné Barki Katalin, Takács Istvánné, Balázs Tibor, Csuk Csaba és Széteg Tibor vehette át az aranyérmet. Labdarúgásban a hazai pálya előnyeit élvező Nyugat-magyarországi Egyetem csapata szerepelt a legjobban, főiskolánk gárdájának játéka a második hely megszerzéséhez volt elegendő. A 15. sporttalálkozót november 17-én a Berzsenyi Dániel Főiskolán rendezik meg.
(Kleinhappel Miklós)
|