VII. évfolyam, 2. szám (2010. január 19.)
Kleinhappel Miklós 2010.01.19. 17:42
A teljes szám az NYME SEK honlapján érhető el!
NYME SEK HÍRLEVÉL
VII. évfolyam 2. szám 2010.01.19.
Sporttörténelmet írt Sákovics
Az első helyet foglalja el senior +45 kategóriában a legfrissebb racketlon világranglistán Sákovics Péter, a Művészeti, Nevelés- és Sporttudományi Kar főiskolai docense. Oktatónk e teljesítményével racketlon sporttörténelmet írt, hiszen magyar versenyző eddig nem ért el ilyen szép eredményt. Sákovics Péter nem csupán a fenti kategóriában eredményes: a magyar férfi A–kategóriában és a nemzetközi férfi B–kategóriában is komoly fenyegetést jelent ellenfeleire nézve, hiszen ezekben is kevés legyőzőre talál. A világranglista a
http://www.resultreporter.com/rr_user_ranking/2613 címen lehet tanulmányozni. Sákovics tavalyi sikersorozatáról hírlevelünk előző számában írtunk (Sikeres idényt zárt Sákovics – NYME SEK Hírlevél, 2010. január 13.). Úgy tűnik, az idei év is legalább ilyen eredményeket tartogat: 2010-es első megmérettetése, a bécsi Wilson Winter Tour elnevezésű versenyen ugyancsak ő állhatott a dobogó legfelső fokára, ráadásul az elit kategóriában, amire a versenyző eddigi pályafutása alatt nem volt példa. Sákovics az osztrák fővárosban először két hazai versenyzőt utasított maga mögé, majd a honfitársával, Markó Tamással vívott csatát követően jutott a döntőbe. Itt kiváló asztalitenisz és tollaslabda játéka révén győzelmet aratott a szintén a hazai pálya előnyeit élvező Eichhorn Klaus felett, s ezzel kategóriája legjobbjának bizonyult. Oktatónk a szenior kategóriában is versenybe szállt, ebben az ötödik helyen végzett.
(Kleinhappel Miklós)
Életpálya-tanácsadás
Ingyenes egyéni és csoportos életpálya-tanácsadáson vehetnek részt a Savaria Egyetemi Központ hallgatói. A Társadalmi Megújulás Operatív Program keretében, az egyetemi központ és a Pályaorientációs Tanácsadó Iroda között létrejött együttműködés révén megvalósuló tréningek segítségével a hallgatók tájékozottabbak lehetnek a munkaerőpiacon, a képzések világában, képet kaphatnak önmagukról, képességeikről, javíthatják megküzdő stratégiáikat. A tanácsadás a változások okán adódó kihívásokra készít fel: az élethosszig tartó tanulásban épp úgy segítség, mint a változtatáshoz szükséges képességek kialakításában és az életpályán való boldogulásban. Ha valakinek életkortól, élethelyzettől függő konfliktusai, tanulási és munkavállalási problémái adódnak, vagy az életpálya kezdése okoz számára pszichés problémákat, a kurzusok révén hatékony segítséget kaphat. Az egyéni és a csoportos tanácsadásokon kívül lehetőség van virtuális felületen, telefonon, e-mailben távtanácsadásra is. A részletekről a Karrier Irodában (A–épület, 1. emelet), illetve a Pályaorientációs Tanácsadó Irodában Sándorné Bogáth Margitnál (Szombathely, Akacs Mihály u. 1–3., REMEK épülete, telefon: 30/237-2464) lehet érdeklődni.
(Kleinhappel Miklós)
Bűnbakokká váltak a romák
A romák problémáit elsősorban helyi keretek között lehet orvosolni. De az önkormányzatok nem vállalják fel a romaprogramok végrehajtását, mert a városvezetők ezzel szavazatokat veszítenének. Nem is akármennyit: a magyarok 81 százaléka romaellenes. E mondatok a Savaria Egyetemi Központ Európa-tanulmányok Tanszék Társadalomkritika és kritikai értelmiség címmel rendezett konferenciáján hangzottak el. A téma előadója, Czinkóczi Anita, a Nyílt Társadalom Intézet munkatársa a fentieken kívül arról is beszélt, hogy az utóbbi években a romaproblémából politikai probléma lett. A politika pedig egyértelműen árt a romák integrálódásának. A cigányellenesség a 2006. októberi kormányellenes tüntetéseket követően egyre jobban erősödik. Czinkóczi Anita szerint a képlet egyszerű: a múltban gyökerező, meg nem oldott problémákhoz adódott hozzá a hazai instabil politikai helyzet és a gazdasági világválság, annak minden következményével. A növekvő romaellenesség nem a valóságot tükrözi: az emberek elvesztették a bizalmukat a politikai intézményrendszerben, erre épített a populizmus. Mindez oda vezetett, hogy a romák bűnbakokká váltak – a tiszalöki gyilkosság példája mutatja, hogy még az integrálódott réteg is. Néhány adat. A roma lakosság negyede romatelepeken él. Mindössze 5 százalékuk szerez érettségi bizonyítványt, 1,2 százalékuk egyetemi végzettséget. A válság előtti állapotok szerint a 15–75 év közötti roma férfiak alig harmada volt hivatalosan foglalkoztatott, a nők hatoda. A romák születéskor várható élettartama tíz évvel kevesebb, mint a többségi társadalom tagjaié. Czinkóczi Anita úgy vélekedett, a romák egészségügyhöz, oktatáshoz és egyéb társadalmi alrendszerekhez történő hozzáférését kell javítani ahhoz, hogy az integrációjuk érdekében pozitív folyamatok kezdődhessenek el. Ez Magyarország gazdasági érdeke is, hiszen ha a cigányság nem integrálódik, nem válnak adófizető polgárokká. E kérdés többek között azért lényeges, mert Ferge Zsuzsa számításai szerint 2030-ban az általános iskolás gyermekek fele cigány származású lesz. Jelenleg egyébként 191 ezren vallják magukat romának – de tudni lehet, hogy körülbelül 600 ezer roma él az országban. Probléma, hogy gyenge a roma civil társadalom. Ráadásul könnyen a politika bűvkörébe kerülnek a tagjai. Czinkóczi Anita rámutatott: a roma értelmiség esetében is generációváltásra lenne szükség. Valamint arra, hogy kritikai értelmiségi fiatalok bukkanjanak fel, akik lentről jövő kezdeményezésekkel a kezükbe tudják venni a cigányság sorsát. A felelősség kérdéséről szólva elhangzott, a média tovább erősíti a romákkal kapcsolatos sztereotípiákat, a negatív romaképet – ráadásul nem tudja, hogy rasszista. Márpedig az, hiszen ha egy népszerű szappanoperában szerepet kap egy börtönből szabadult roma karakter, azt a sorsot szánják neki a forgatókönyvírók, hogy napokon belül újra rács mögé kerül. Ha már egyetemi közegben rendezték meg a konferenciát, szóba kerültek az egyetemisták is. És az a megdöbbentő tény, hogy a felsőoktatásban tanulók között magas, de a leendő történészek táborában kiugróan nagy a romaellenesség. A gyermekek gondolkodását pedig meghatározzák az őket tanító pedagógusok. De a toleranciára nevelést nem elég az egyetemeken és a főiskolákon elkezdeni, már az óvodában meg kell tenni az első lépéseket.
(Kleinhappel Miklós)
|