kleinhappel miklós írásai
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
Egyéb cikkek
Egyéb cikkek : A BDF-ről a munkaerőpiacra

A BDF-ről a munkaerőpiacra

Kleinhappel Miklós  2007.03.10. 07:08

Felmérés a hallgatók elhelyezkedésének megkönnyítése érdekében

Hallgatóink nagyobb része elméletközpontúnak tartja az oktatást, az itt szerzett képesítéssel csupán harmaduk szeretne elhelyezkedni és úgy vélik, frissdiplomásként nehezen találnak majd állást, mondta dr. Balogh Imre stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes kedden, A BDF-ről a munkaerőpiacra című kutatási konferencián. A rendezvényen az intézményünkben diplomát szerzett hallgatók elhelyezkedésének megkönnyítése érdekében végzett felmérés eredményeit ismertették és értékelték.

 

 

            Megnyitójában dr. Balogh Imre kifejtette: a Berzsenyi Dániel Főiskola képzési portfoliója jelenleg nem egyezik a munkaerőpiac igényeivel, ezért azt át kell alakítani. Az ezzel párhuzamosan, a Regionális Fejlesztés Operatív Program keretében most elkészített és közreadott kutatási jelentés célja, hogy tanulságait az oktatásban hasznosítva tananyagfejlesztés eredményeképp főiskolánk olyan kompetenciaterületeken is képzést nyújtson, amelyek megkönnyítik a hallgatók elhelyezkedését. A 2006 júliusában elvégzett felmérés során a kérdőíves adatfelvétel módszerét alkalmazva 1708-an fejtették ki véleményüket. A válaszadók csaknem kilencven százaléka egy éven belül diplomát szerez. A BDF hallgatóinak nembeli megoszlásával összhangban a megkérdezettek 76,4%-a nő, 23,6%-a pedig férfi volt.

            Hallgatóink leggyakrabban megfogalmazott kritikája, hogy elméletközpontúak a Berzsenyi Dániel Főiskola képzései. Közülük ugyanakkor figyelemreméltóan sokan motiváltak abban, hogy kiegészítő tanfolyamokon és tréningeken is részt vegyenek. Diákjaink nem érzik elegendő „muníciónak” azt a tudást, amelyet az itt eltöltött évek alatt elsajátítanak. A főiskola jól felkészít-e a munkaerőpiacra? című kérdésre adott válaszokból megtudtuk, 43,4%-unk közömbös e témában. A stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes véleménye szerint ennek az az oka, hogy a pedagógusképzésben nem beszélhetünk versenyszféráról. Kiderült, hogy az itt szerzett képesítéssel hallgatóinknak csupán a harmada szeretne elhelyezkedni, és úgy vélik, frissdiplomásként nehezen találnak majd állást.

            A projekt a tervezett kiegészítő képzésekkel kapcsolatban is vizsgálódott. Elsőként az általános igényeket mérték fel: a különböző ismeret- és kompetenciacsoportokkal kapcsolatos véleményeket mérték, hogy feltérképezzék, álláskereséskor a diákok megítélése szerint melyek jelentenek előnyt. Általánosságban elmondható, hogy a készségfejlesztő tréningek rendkívüli népszerűségnek örvendenének a hallgatók körében. Kiemelkedően magas a nyelvismeretet fontosnak tartók aránya. Dr. Balogh Imre azonban felhívta a figyelmet arra, hogy Szombathely határközeliségéből adódóan nem lehetünk biztosak abban, hogy a válaszadók hány százaléka kíván majd a hazai munkaerőpiacon elhelyezkedni. A hallgatók jó kommunikációs készséget tartják az álláskeresési esélyeiket növelő legfontosabb tényezőnek. Számítástechnikai ismereteiket jónak értékelik, valamint fontos számukra, hogy egyes oktatási elemekhez digitalizált változatban, az internet segítségével jussanak hozzá.  

A kutatás második szakaszában a cégek elvárásait vizsgálták. Háromszáz munkaadót kérdeztek meg rövid-, illetve középtávú terveikről és elképzeléseikről, valamint a jövő „ideális” munkavállalójáról. A vállalatok/vállalkozások jellemzően alacsony dolgozói létszámúak (50,9%-uk tíz főnél kevesebbet foglalkoztat), 23,7%-uknál a munkavállalók száma több mint száz. Idén 40%-uk tervezi új munkaerő felvételét. Előnynek tekintik a számítástechnikai ismereteket, a (pályakezdőkről van szó!) szakmai tapasztalatokat és a jó problémamegoldó képességet. Legáltalánosabb elvárásuk a középfokú nyelvvizsga bizonyítvány. A legkevésbé favorizált kompetencia az elemzőkészség. A diákok véleményével összevetve elmondható, hogy a hármas (kommunikációs készség, problémamegoldó készség, csapatmunka) élboly a két megkérdezett csoportnál egybeesik, bár a hallgatók az előbbit, a munkaadók a problémamegoldó készséget tartják a legfontosabbnak.

A kutatás eredményei alapján a jelentés készítői, dr. Balogh Imre és Balogh-Sárközy Zsuzsanna javasolják, hogy a digitális írástudás és a problémamegoldó készség fejlesztése érdekében intézményünk készítsen tananyagot és képzési tervet, a nyelvoktatás hatékonyabbá tételéhez határozza meg az ehhez szükséges környezetet és eszközöket. A vállalkozói ismeretek és a projektek készítésével és végrehajtásával, illetve a pedagógiai menedzsment oktatásával kapcsolatos tananyagok kidolgozására is szükség van.
            Balogh Andrásné, a Budapesti Műszaki Egyetem docense a szakképzés módszertanáról szólva összegezte: a tudás áthagyományozása helyett az új paradigma szerinti oktatás a változó tudásra is felkészít, miközben összenő az iskolarendszerű és az azon kívüli képzés. A hallgatókat az élethosszig tartó tanulásra kell nevelni annak érdekében, hogy a tanulói és a munkáslét összekapcsolódhasson és jól képzett, illetve a későbbiekben jól képezhető emberek hagyják el az iskolákat.
            Kámán István, a megyei munkaügyi központ munkatársa elmondta, hogy a szakképzést a rendszerváltáskor az iskolai tanműhelyek mentették meg. Időközben átalakult a közoktatás szerkezete, egyes szakmák kihaltak, miközben tömegessé vált a felsőoktatás, ezért csökkent az oktatás színvonala. A 2000-ben bevezetett költségtérítéses képzési forma népszerűsége töretlen, az ide jelentkezők száma évről évre nő. Aggasztó, hogy a diplomás pályakezdőket 2002-től egyre nehezebben „szívja fel” a munkaerőpiac. A pedagógusok, a művelődésszervezők, a kommunikáció és a gazdasági szakokon végzettek, valamint a jogászok egyre rosszabb esélyekkel indulnak, ugyanakkor a felsőfokú végzettség jó alap a szakmaváltáshoz. A diplomások közül kényszerűségből sokan alacsonyabb képzettséget igénylő munkaköröket töltenek be. A fiatalok segítésének érdekében fontos a problémáikra való társadalmi figyelem, a családnak ösztönöznie kell a gyermekeket, és a képességeikhez mérten reális elképzeléseket kell megfogalmazni. Az oktatási intézményeknek a mennyiségiről át kell térniük a minőségi oktatásra. Csak akkor indítsanak képzéseket, ha ahhoz adottak a feltételek, vegyék figyelembe a munkaerőpiac visszajelzéseit és gondoskodjanak a szakmai gyakorlatról is. A munkáltatók ápoljanak kapcsolatokat az oktatási intézményekkel, vegyenek részt a tananyagfejlesztésben és adjanak helyszínt a szakmai gyakorlatok elvégzéséhez. A munkaügyi központ tapasztalatai szerint a hozzájuk bejelentkezők motiváltak, és alacsonyabb képzettséget igénylő munkákat is elvállalnak. Hosszú távon a munkaerő-piaci esélyek növelése érdekében az önálló tanulás, a biztos kommunikáció és a mobilitás a döntő tényező, de problémát jelent a szellemi munkahelyek hiánya.

 
Naptár
2025. Szeptember
HKSCPSV
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
<<   >>
 
Zene
 
Gyűjtemény
 

Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó. 06209911123 Debrecen Huszti Lakóparki napelemes családiház eladó.    *****    Pont ITT Pont MOST! Pont NEKED! Már fejlesztés alatt is szebbnél színes szebb képek! Ha gondolod gyere less be!    *****    Kedves Csokoládé kedvelõk! Segítségeteket kérném a kérdõívem kitöltéséhez! Témája a CSOKOLÁDÉ MÁRKÁK! Köszön    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, lakások, nyaralók és egyéb épületek homlokzati hõszigetelését!    *****    * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. * Beugrós munkavállalók éjjel-nappal. *    *****    Elindult a Játék határok nélkül rajongói oldal! Ha te is szeretted a '90-es évek népszerû mûsorát, nézz be ide!    *****    Megjelent a Nintendo Switch 2 és a Mario Kart World! Ennek örömére megújítottam a Hungarian Super Mario Fan Club oldalt.    *****    Homlokzati hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    A PlayStation 3 átmeneti fiaskója után a PlayStation 4 ismét sikersztori volt. Ha kíváncsi vagy a történetére, katt ide!    *****    A Bakuten!! az egyik leginkább alulértékelt sportanime. Egyedi, mégis csodálatos alkotásról van szó. Itt olvashatsz róla    *****    A PlayStation 3-ra jelentõsen felborultak az erõviszonyok a konzolpiacon. Ha érdekel a PS3 története, akkor kattints ide    *****    Új mese a Mesetárban! Téged is vár, gyere bátran! Mese, mese, meskete - ha nem hiszed, nézz bele!    *****    Az Anya, ha mûvész - Beszélgetés Hernádi Judittal és lányával, Tarján Zsófival - 2025.05.08-án 18:00 -Corinthia Budapest    *****    &#10024; Egy receptes gyûjtemény, ahol a lélek is helyet kapott &#8211; ismerd meg a &#8222;Megóvlak&#8221; címû írást!    *****    Hímes tojás, nyuszipár, téged vár a Mesetár! Kukkants be hozzánk!    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168    *****    Nagyon ütõs volt a Nintendo Switch 2 Direct! Elemzést a látottakról pedig itt olvashatsz!    *****    Elkészítem születési horoszkópod és ajándék 3 éves elõrejelzésed. Utána szóban minden kérdésedet megbeszéljük! Kattints    *****    Könyves oldal - egy jó könyv, elrepít bárhová - Könyves oldal    *****    20 éve jelent meg a Nintendo DS! Emlékezzünk meg ról, hisz olyan sok szép perccel ajándékozott meg minket a játékaival!