kleinhappel miklós írásai
Menü
 
Bejelentkezés
Felhasználónév:

Jelszó:
SúgóSúgó
Regisztráció
Elfelejtettem a jelszót
 
NYME SEK (korábbi BDF) Hírlevél
NYME SEK (korábbi BDF) Hírlevél : VI. évfolyam, 24. szám (2009. június 02.)

VI. évfolyam, 24. szám (2009. június 02.)

Kleinhappel Miklós  2009.06.02. 15:17

Teljes szám

NYME SEK HÍRLEVÉL

VI. évfolyam 24. szám 2009.06.02.


A művelődés jelei
            2002 és 2005 után pénteken és szombaton harmadik alkalommal rendezett művelődésszemiotikai szimpóziumot a Magyar Szemiotikai Társaság Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport. Az egykori neves szakember, a Vas megyei Józsa Péter nevét viselő tudományos értekezésen nem csupán előadások hangzottak el, egy nagyrákosi „kirándulás” is szerepelt a programban. A résztvevők egyetértettek abban, hogy napjainkban a művelődésszemiotika különös fogalom – különösen a szóösszetétel művelődés része, hiszen manapság ennek csupán a jeleit lehet tapasztalni. A magyar szemiotika mégis él, mondta köszöntőjében a házigazda, Nagy Zoltán, a Savaria Múzeum igazgatója. „Talán hamvából támadt fel a ’90-es években, de dolgozunk, és időről-időre összegyűlünk”, hangzott el. A múzeumigazgató Józsa Péterről is megemlékezett az előző két szimpózium egyes előadásai alapján; a prezentációk írott változatát a Vasi Szemle közölte, s mint ahogy a rendezvényen egyébként jelen lévő főszerkesztő megígérte, nem lesz ez másképp ezúttal sem. Az első előadást Markó Péter tartotta, akinek kezdeményezésére hét éve megvalósult a szimpózium. Úgy fogalmazott, szerencsés, hogy léteznek még kutató tudósok, akik olyan „felesleges” dolgokkal foglalkoznak, mint a szemiotika. Az előadó Gazdaság és erkölcs címmel osztotta meg gondolatait a hallgatósággal. Úgy vélekedett, a szociológia ma rosszabb helyzetben van, mint a ’70-es években, amikor szintén nem volt ideális körülmények között a szakma. A szakember aggasztónak nevezte, hogy a Magyar Tudományos Akadémia alelnöke a közelmúltban azt mondta, sok a szociológus. „Van annyi képzelőerőm és történelemismeretem, hogy lássam e tendencia veszélyét, s tisztában legyek azzal, a folyamat előbb-utóbb más tudományágakat is elérhet.” A szociológia virágkorában voltak tabutémák a társadalmi berendezkedésben, melyeket a művészet kifinomult nyelvén fogalmaztak meg. A helyzetet jól jellemzi, hogy 10 éve Max Weber-összkiadással lehetett találkozni a könyvesboltokban, most Karl Marx és Adam Smith köteteit jelenteteik meg újra, sőt Marx-konferenciákat szerveznek. „Legalább két-három generációnyi időnek kellett volna eltelnie, hogy e szerzőket egy másik nemzedék újra felfedezze, akik bizonyára másképp olvasnák őket, mint a mai újraolvasók”, vélekedett az előadó. Hozzátette: a tavalyi pénzügyi hitelválság óta a modern társadalom eljutott a részalrendszerekre szakadás határáig, aminek következtében a gazdaságot is meg kell „fegyelmezni”. Tarthatatlan az is, hogy a tudomány az igaz–hamis, a művészet a szép–rút elve helyett a reputációs rangsorban betöltött hely, valamint a pénz kódja alapján „működik”, mondta Markó Péter. A szimpózium további előadásairól következő számainkban olvashatnak tudósításokat.

(Kleinhappel Miklós)


Szegényes háztartás a felsőoktatás
            „A bolognai rendszernek például a mérnökképzésben helye volna, de a pedagógusképzésben nincs”, nyilatkozta dr. Vörös Ottó, a Bölcsészettudományi Kar Magyar Nyelvészeti Intézeti Tanszék főiskolai tanára a Vas Népének. A nyelvész úgy fogalmazott, a bolognai rendszer agyonvágta a hazai pedagógusképzést, az alapképzésnek ugyanis nincs kimenete. A bolognais diplomák a pedagógiai asszisztens szintjén vannak, az ezekkel rendelkezők napközis nevelők lehetnek. Ám azokat a helyeket is diplomás tanárok töltik be. „A pedagógiai asszisztens nem vonható be az oktatásba, mert nincs képesítése. Még segédszakmát sem tudna ellátni, mert az első három évben kevés a pedagógiai tárgy. A négyéves főiskolán már az első évtől lehetőség volt felkészülni a gyerekekre. Négy évig jártak a hallgatók az egymásra épülő gyakorlatokra. A mostani rendszerben két év alatt kellene felkészülni az iskolai oktatásra, a mesterképzés ad erre lehetőséget, de ez rövid idő. És ide a hallgatók többsége nem jut be. További probléma a tantárgyak felépítése, mert nem tervezhetünk arra, hogy majd a diák negyedik éven mit tanul, mert nincs negyedik év, csak a hallgatók egyharmada számára. Amikor ezt elfogadták, a parlamentben jogászok ültek, akik elérték, hogy a jogászképzést ne verjék szét. A bolognai rendszert Bolognában nem vezették be. Spanyolországban sztrájkoltak miatta a diákok. Mi sajnos gondolkodás nélkül bevezettük, pedig a mi pedagógusképzésünk jobb volt, mint a nyugat-európai.” Vörös Ottó elmondta még: az volna a normális, ha a társadalom határozná meg, mi az oktatás feladata, és ehhez adnák a pénzt. Ma olyan helyzetben vagyunk, mint egy szegényes háztartás, amelyben az ennyi van, ezt kell beosztani elvét követik. Az interjú teljes terjedelemben a megyei napilap honlapján, a
http://www.vasnepe.hu/hetvege/20090516_mas_mintak_is_lettek_volna címen olvasható.

(Kleinhappel Miklós)


Az emberi test torzója után digitális tábla
            Napjainkra a digitális technika a mindennapi élet része lett, ám sok esetben a pedagógusok idegenkednek tőle, valamint kevés a jó minőségű digitális tananyag – hangzott el a közelmúltban a Regionális Felsőoktatási Forrásközpontban megrendezett Interaktív tananyag, digitális tábla című előadáson. A rendezvényt a Pedagógiai és Szolgáltató Központ és az Apáczai Kiadó szervezte. A résztvevők Horváth Miklós, a Természettudományi és Műszaki Kar főiskolai docense segítségével a hatodik osztályos természetismeret tankönyv Hazai tájak életközösségei című, 35 témából álló fejezetéből kaptak ízelítőt. Ehhez egy projektorra, számítógépre, a szoftverre és magára a digitális táblára volt szükség, ám a tanítás nem csupán e speciális tábla használatával lehetséges. A tananyagban 800 dia, 1800 fotó, 360 rajz, 525 interaktív és egyéb feladat segíti a leckék megértését és elsajátítását, melyek szabadon variálhatók. Ekképp az eszköz legnagyobb előnye, hogy növeli a tanár szabadságát. Emellett segítségével együttesen valósul meg a készségek, a képességek és az attitűdök fejlesztése. A tanítást módszertani kézikönyv segíti. Egy-egy digitális tananyag ára eltörpül amellett az összeg mellett, amelybe a szemléltető eszközök kerülnek (az emberi test torzója például 420 ezer forint). Horváth Miklós elmondta, 2010-ig digitális táblák beszerzésére 42,5 milliárd forintot költ az oktatási kormányzat. Első körben a hátrányos helyzetű térségeket szerelték fel. Mostanra a legeldugottabb települések iskolái is rendelkeznek a modern eszközzel. Körülbelül 100 gyerekre jut egy digitális tábla. Várhatóan szeptember környékén írják ki a következő tendert. A jövő tehát már kopogtat az ajtón, mindössze élni kell az új technológiák nyújtotta lehetőségekkel.

(Kleinhappel Miklós)


Programtervező bolyaisok
            A 15 versenyzővel induló Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium csapata szerepelt a legeredményesebben azon a közelmúltban megrendezett nemzetközi tehetségkutató programtermék-versenyen, amelyet Neumann Jánosról neveztek el. A versenyt Szekszárdon, az I. Béla Gimnázium és Informatikai Szakközépiskolában rendezték meg. A 2003-ban, a Neumann-centenárium alkalmával útjára indított verseny egyenes folytatása az 1984-ben először megrendezett Garay diák-programtermék versenynek, amit – 20 alkalommal, utoljára 2003-ban – ugyancsak Szekszárdon, a Garay Gimnáziumban rendeztek. Az elmúlt évek alatt a versenyen számtalan tehetséges diák tűnt fel, mind az országban, mind pedig a határokon túli – elsősorban a magyar – iskolákban, akik a verseny döntőjében, nyilvános előadásokon mutatták be a zsűrinek és szakma megjelent neves képviselőinek, valamint egymásnak kiváló alkotásaikat. Azóta ezek a diákok felnőttek, közülük nagyon sokan a szakma „virágai” lettek, akik itthon és külföldön igen jelentős posztokat foglalnak el a legnagyobb informatikai intézményekben. A versenyen nem a diákok, hanem az általuk kifejlesztett programtermékek versenyeztek. A döntőbe a rendező iskola meghívta az elődöntőben sikeres pályázatok szerzőit, pályázatonként legfeljebb két tanulót. A pályázóknak körülbelül 10 perc állt a rendelkezésükre, hogy élőszóval mutassák be termékeik előnyeit. A bemutatón a zsűri volt a „vásárló”, a versenyző pedig az „eladó”. A bolyaisok eredményei a
http://www.ibela.hu/neumann/files/Vegeredmeny.pdf címen megtekinthetők.

(Kleinhappel Miklós)


Egyre sikeresebb a Csótó Csúcsfutás
            495 résztvevő, négy csúcs – röviden ennyi a mérlege a 17. alkalommal megrendezett, a major’S papír nevét viselő idei tavaszi Csótó Csúcsfutásnak. A mind népszerűbbé váló megmérettetésnek ezúttal a Tó vendéglő előtti füves terület volt a központi helyszíne. A szervező Szombathelyi Szabadidősport Szövetség, valamint a Szombathelyi Egyetemi Sportegyesület így tudta lehetővé tenni, hogy szélesebb rajtsávból indulhassanak a mezőnyök. A férfi főfutam iránt nagy volt az érdeklődés; Horváth György egyéni csúccsal szerezte meg az abszolút győzelmet 3.54,3-mal. A női főfutamot Németh Alexandra nyerte 5.15,8-cal, de a legjobb női eredmény a IV. korcsoportos Altay Csilla nevéhez fűződik. Pekker Attila a saját, IV. korcsoportja helyett csúcs reményében a főfutamban rajtolt, s be is jött a számítása. Csébits Eszter a III. korcsoportban Altay Csilla korábbi csúcsát 5 másodperccel javította meg. Garami Árpád és Jenei Mária a szeniorok között állított fel új rekordot. Az egyetemi kategóriában mind a férfi, mind a női győzelem a Savaria Egyetemi Központ versenyzői nevéhez fűződik. A programot cipőteszt egészítette ki. A próba sokak érdeklődését fölkeltette, voltak, akik a versenytávot is a tesztcipőben teljesítették.
            Eredmények: Óvodások 450 méter: Kis- és középső csoportosok, fiú (43 fő): 1. Ekler Zsombor – Egyházmegyei; 2. Doncsecz Levente – Hétszínvirág; 3. Poór Gergő – Napsugár. Lány (45 fő): 1. Kiss Adél – Szűrcsapó; 2. Szuhogyi Rebeka – Napsugár; 3. Borsos Eszter – Szűrcsapó. Nagycsoportosok, fiú (74 fő): 1. Auer Ákos – Gazdag; 2. Séfer Márk – Szűrcsapó; 3. Kiss Bertalan – Mesevár. Lány (41 fő): 1. Gyurkó Flavia Victoria – Maros; 2. Benyó Evelin – Napsugár; 3. Budai Boglárka – Napsugár. I. korcsoport, 950 méter, fiú (79 fő): 1. Szuák Ákos – Zrínyi; 2. Nagy Nikolasz – Zrínyi; 3. Marton György – Bolyai. Csapatverseny: 1. Zrínyi; 2. Bolyai; 3. OÁMK, Simon. Lány (51 fő): 1. Páncél Dorina – Zrínyi; 2. Szuhogyi Laura – Zrínyi; 3. Humpók Alexandra – Kőszeg, Béri Balog. Csapatverseny: 1. Zrínyi, 2. Bolyai, 3. OÁMK, Simon. 1415,5 méter, II. korcsoport, fiú (31 fő): 1. Németh Dániel – Kőszeg, Béri Balog – 5:37,9; 2. Pintér Márk – OÁMK, Simon – 5:42,6; 3. Horváth Mátyás – Dési – 5:43,9. Csapatverseny: 1. OÁMK, Simon, 2. Dési, 3. Bolyai. Lány (25 fő): 1. Csébits Nóra – Bolyai-SZOESE – 5:12,2; 2. Németh Anna – Zrínyi-SZOESE – 5:30,9; 3. Purgai Barbara – Zrínyi - 5:39,2. Csapatverseny: 1. Bolyai, 2. Zrínyi; 3. OÁMK, Simon. III. korcsoport, fiú (21 fő): 1. Altay Levente – Paragvári–SZOESE – 4:52,3; 2. Koósz Barnabás – Kőszeg, Béri Balog–SZOESE – 5:06,1; 3. Szolnoki Milán – Kőszeg, Béri Balog – 5:12,3. Csapatverseny: 1. Dési. Lány (25 fő): 1. Csébics Eszter – Bolyai–SZOESE – 4:53,2 (csúcs); 2. Kívés Blanka – Bolyai–SZOESE – 5:01,8; 3. Baráth Noémi – Zrínyi – 5:24,6. Csapatverseny: 1. Bolyai, 2. Zínyi. IV. korcsoport, fiú (14 fő): 1. Kívés Bendegúz – Bolyai-SZOESE – 4:30,4; 2; Somogyi Ádám – Brenner–SZOESE – 4:37,1; 3. Lenkai Dániel Táplánszentkereszt–HVSE – 4:37,3. Csapatverseny: 1. Bolyai, 2. Brenner. Lány (5 fő): 1. Altay Csilla – Bolyai – 4:51,3; 2. Huszár Anna – Zrínyi – 6:20,9; 3. Horváth Tamara – Kőszeg, Béri Balog – 7:57,7. V. korcsoport, fiú (8 fő): 1. Lorencz Péter – Bolyai–SZOESE TK – 4:20,0; 2. Náray Krisztián – Hefele–SZOESE – 4:45,2; 3. Stéber Gergely – Savaria–SZOESE – 4:49,7. Lány: 1. Németh Alexandra – KDG – 5:15,8; 2. Kívés Borbála – Bolyai–SZOESE – 5:25,4. VI. korcsoport, fiú (4 fő): 1. Virág Marcell – Premontrei–SZOESE – 4:11,3; 2. Vince Tibor – Savaria – 4:35,6; 3. Bende Imre – NLG-HVSE – 4:52,8. Csapatverseny (V–VI. korcsoport, fiú): 1. Savaria. Felnőtt, férfi (13 fő): 1. Horváth György – SEK–SZOESE – 3:54,3; 2. Horváth Attila – SEK–HVSE – 4:14,9; 3. Gorza István – Élelmiszeripari–HVSE – 4:18,8. (4 fő): 1. Süle Szilvia – SZOESE – 5:19,1; 2. Gyömbér Viktória – SZOESE – 5:52,0; 3. Majtényi Zsófia – SZOESE – 6:29,6. Senior I., férfi (4 fő): 1. Garami Árpád – SZOESE – 4:17,1 (csúcs); 2. Döbör Imre – Nike Futóklub – 4:47,4; 3. Wachter Zoltán – Nike Futóklub – 4:59,7. (2 fő): 1. Szabó Rita – 6:00,7; 2. Kissné Geosits Bea –6:59,0. Senior II., nő (2 fő): 1. Jenei Mária – Family SE – 6:43,4 (csúcs); 2. Friedmanszkiné Mohácsi Éva – Delfin SE – 7:15,8. Abszolút férfi: 1. Horváth György, 2. Virág Marcell, 3. Pekker Attila – Kőszeg, Béri Balog–SZOESE – 4:14,0 (csúcs). Abszolút női: 1. Németh Alexandra, 2. Süle Szilvia, 3. Kívés Borbála. Egyetemi verseny: 1. Horváth György, Horváth Attila, Becker János alkotta csapat. Családi verseny: 1. Kiss család.

(Kleinhappel Miklós)

 
Naptár
2024. December
HKSCPSV
25
26
27
28
29
30
01
02
03
04
05
06
07
08
09
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
01
02
03
04
<<   >>
 
Zene
 
Gyűjtemény
 

Könyves oldal - Ágica Könyvtára - ahol megnézheted milyen könyveim vannak, miket olvasok, mik a terveim...    *****    Megtörtént Bûnügyekkel foglalkozó oldal - magyar és külföldi esetek.    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    A boroszkányok gyorsan megtanulják... Minden mágia megköveteli a maga árát. De vajon mekkora lehet ez az ár? - FRPG    *****    Alkosd meg a saját karaktered, és irányítsd a sorsát! Vajon képes lenne túlélni egy ilyen titkokkal teli helyen? - FRPG    *****    Mindig tudnod kell, melyik kiköt&#245; felé tartasz. - ROSE HARBOR, a mi városunk - FRPG    *****    Akad mindannyijukban valami közös, valami ide vezette õket, a delaware-i aprócska kikötõvárosba... - FRPG    *****    boroszkány, vérfarkas, alakváltó, démon és angyal... szavak, amik mind jelentenek valamit - csatlakozz közénk - FRPG    *****    Why do all the monsters come out at night? - Rose Harbor, a város, ahol nem a természetfeletti a legfõbb titok - FRPG    *****    why do all monsters come out at night - FRPG - Csatlakozz közénk! - Írj, és éld át a kalandokat!    *****    CRIMECASESNIGHT - Igazi Bûntényekkel foglalkozó oldal    *****    Figyelem, figyelem! A második vágányra karácsonyi mese érkezett! Mesés karácsonyt kíván mindenkinek: a Mesetáros    *****    10 éves a Haikyuu!! Ennek alkalmából részletes elemzést olvashatsz az anime elsõ évadáról az Anime Odyssey blogban!    *****    Ismerd meg az F-Zero sorozatot, a Nintendo legdinamikusabb versenyjáték-szériáját! Folyamatosan bõvülõ tartalom.    *****    Advent a Mesetárban! Téli és karácsonyi mesék és színezõk várnak! Nézzetek be hozzánk!    *****    Nagyon pontos és részletes születési horoszkóp, valamint 3 év ajándék elõrejelzés, diplomás asztrológustól. Kattints!!!!    *****    A horoszkóp a lélek tükre,egyszer mindenkinek érdemes belenézni.Keress meg és én segítek értelmezni a csillagok állását!    *****    HAMAROSAN ÚJRA ITT A KARÁCSONY! HA SZERETNÉL KARÁCSONYI HANGULATBA KEVEREDNI, AKKOR KATT IDE: KARACSONY.GPORTAL.HU    *****    Nyakunkon a Karácsony, ajándékozz születési horoszkópot barátaidnak, ismerõseidnek.Nagyon szép ajándék! Várlak, kattints    *****    Dryvit, hõszigetelés! Vállaljuk családi házak, nyaralók és egyéb épületek homlokzati szigetelését! 0630/583-3168 Hívjon!