Egyéb cikkek : Az elmúlt évtizedek legnagyobb fejlesztése valósult meg |
Az elmúlt évtizedek legnagyobb fejlesztése valósult meg
Kleinhappel Miklós 2006.11.24. 07:20
„Az elmúlt négy évben a képzési kínálat bővítése mellett négy oktatási épületet felújítottunk, hármat megvásároltunk, korszerűsítettük egyik kollégiumunkat, fejlesztettük az informatikát, összesen 1,3 milliárd forint értékben. Most pedig elkészült az intézmény fejlesztési tervének legfontosabb beruházása, a Regionális Felsőoktatási Forrásközpont”, mondta köszöntőjében prof. dr. Gadányi Károly szerdán, az épület avatóünnepségén.
„Aki épít, az a jövőnek alkot. Aki alkot, az a jelent tiszteli és a jövőt szolgálja. Ezt tettük/tesszük közösen, Önökkel együtt”, kezdte köszöntőjét a BDF rektora. Felidézte: A beruházást két éves előkészítő munka előzte meg. 2005. november 18-án rakták le az építmény alapkövét, a nagyszabású építkezés pedig nem egészen egy évet vett igénybe.
„Két évvel ezelőtt titokban két szakembert hívtam meg Budapestről, hogy mondjanak őszinte vélemény egyetemi terveinkről. Menjünk a könyvtárba, mondták. Itt van könyvtárunk egy része, mintegy 100 ezer egység, a többi körülbelül 150 ezer egységnyi könyv, folyóirat és a különféle gyűjtemények másutt. Válaszuk rövid volt: Nem azt kérdeztük, hol van a könyvraktár, hanem a könyvtárat keressük”, emlékeztetett a rektor a korábbi állapotokra.
A RFF-tal együtt a C-épület egy részének átalakításával megépült a főiskola impozáns új főbejárata és az új aula is. „Jóleső érzés itt látni, olvasni, beszélgetni, netán tervezgetni hallgatóinkat”. Prof. dr. Gadányi Károly büszkeséggel beszélt arról: „Harmincötödik munkaévemet kezdtem meg a Berzsenyi Dániel Főiskolán. Talán nem haragszanak meg elődeink, de ilyen nagy mértékű infrastrukturális fejlesztés, mint az elmúlt négy évben megvalósult, az intézmény közel ötvenéves történelmében még nem volt. Az épület és a benne lévő feladatok szolgáljanak, hiszen ez a feladatuk!”. Kiket is szolgálunk itt?, hangzott el a kérdés. Az intézmény több mint hatszáz hallgatóját, háromszáz oktatóját, Szombathely és Vas megye pedagógusait teljes körűen, a piaci szereplőket és az önkormányzatokat megállapodások alapján, szólt a válasz. „Szombathelyen és itt a főiskolán már senki sem mondhatja: országok rongya, könyvtár a neved”.
A Forrásközpontban az üzemeltetés és a szolgáltatások területén harminc új munkahelyet is teremtett főiskolánk. „Az új létesítmény a könyvtárával, a kutatóhelyiségekkel, a konferenciateremmel, a közel háromszáz számítógéppel, a presszóval és az aulával emberközpontú és emberléptékű. Nem nagyzol, hanem bekapcsolódik a főiskola, a város, a megye és a régió életébe. Mit is kívánhatnék magunknak? Adjon ez az új Regionális Felsőoktatási Forrásközpont bíztatást minden kollégámnak, hallgatóinknak, dolgozóinknak, és mindazoknak, akiknek fontos a Berzsenyi Dániel Főiskola múltja, jelene és jövője. Legyen ez valóban tiszta forrás, a tudomány és a kultúra forrása”, zárta szavait főiskolánk rektora.
Dr. Manherz Károly bejelentette: dr. Balogh Imre stratégiai és fejlesztési rektorhelyettest november 15-i hatállyal főiskolai tanárrá nevezte ki Gyurcsány Ferenc miniszterelnök. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium szakállamtitkára beszédében emlékeztetett, a BDF-en utoljára tizenhat évvel ezelőtt avatott fel épületet. „Hazánk felsőoktatása sosem élt meg olyan nagy mértékű átalakulást, mint ami az elmúlt egy, két évben tapasztalható”, mondta. A közelmúltban több PPP-konstrukcióban épült létesítményt adott át. Mindez ékes bizonyítéka annak, hogy a bolognai rendszer szokatlanul gyors bevezetése után az intézmények keresik helyüket a magyar felsőoktatás új szerkezetében. „Eddig leginkább mennyiségi fejlesztéseket valósítottunk meg, ennek köszönhetően ugrásszerűen megnőtt a felsőoktatásban tanuló hallgatók létszáma, de a folyamat sok esetben nem hozott minőségi változásokat is”, hallhattuk. Az államtitkár a nemrég véget ért Tanár(t)képző főiskolák megváltozott szerepkörben című intézményfejlesztési konferenciára is utalt, amikor az utóbbi tizenhat év oktatáspolitikájáról beszélt. A többi nagy ellátórendszer átalakítása mellett az oktatás reformját sem vállalták fel a rendszerváltás követően hatalmon lévő kormányok, mára azonban a piaci viszonyok világossá tették, hogy ez halaszthatatlan. Magyarországon a hetvenkét felsőoktatási intézményből harminchat államilag támogatott és az Európai Unió átlagánál mintegy 15%-kal több a diplomások száma, ezen pedig változtatni kell, hangsúlyozta. A felsőoktatási reformmal kapcsolatosan Manherz Károly beszélt még a fejlesztési részhozzájárulás bevezetéséről és az új felvételi rendszerről.
Árvai István, a kivitelezést végző KÉSZ Kft. igazgatója arról szólt, hogy a Nyugat-Dunántúli Főmérnökség által megvalósult építkezéshez sok segítséget kaptak a BDF-től, ennek köszönhető, hogy a Forrásközpont a tervezettnél két hónappal korábban megnyithatta kapuit. Kijelentette: „A jövőben cégünk a főiskola jó szolgáltató és együttműködő partnere kíván lenni”.
Az ünnepségen prof. dr. Gadányi Károly elismeréseket adott át az Oktatási Minisztérium képviselőjének, a Regionális Felsőoktatási Forrásközpont tervezőinek és az építőknek. A főiskola infrastruktúrájának fejlesztését segítő tevékenységéért dr. Cseresznyés László főosztályvezető, a RFF színvonalas tervezéséért Puhl Antal építész részére Berzsenyi Dániel Emlékplakettet adományozott. Rektori elismerésben részesült Zsoldos József és Dajka Péter építész, a Forrásközpont színvonalas tervezéséért, Dukkon Miklós építésvezető, Gyémánt Tibor gépészeti vezető, Bilicz Ferenc főmérnök és Moharos Péter elektromos szakági vezető a létesítmény színvonalas építéséért.
Dr. Iker János, a Pedagógiai Szolgáltató Központ (PSZK) igazgatója az érdeklődők számára bemutatta az új épületet és annak szolgáltatásait. A központ biztosítja a hallgatói közösségi terek kialakítását, amelyek egyidejűleg szolgálják az oktatást, a kultúrát és a közösségi létet. Az új tanulási technikák, az e-lerning és a távoktatás fejlesztését és megvalósítását, a nemzetközi projektek lebonyolítását, az eredmények tesztelését és közkinccsé tételét. A laboratóriumok létesítését, a fejlesztést és a kutatást, valamint új tananyagok létrehozását. A város, a megye és a régió közoktatási intézményeinek, fenntartóinak, önkormányzatainak, illetve piaci szervezeteinek oktatási, kutatási és továbbképzési szolgáltatásokat. Az önálló és a csoportos hallgatói és tanulói terek megtöbbszörözésével a felsőoktatási és az egyéb szolgáltatásokat igénybe vevők részére az emberközpontú, élethosszig tartó tanulás esztétikus környezetének megteremtését. A PSZK vezetője a közelmúltban a Szenátus egyik ülésén úgy fogalmazott: „Szeretnénk, ha a hallgatók itt kezdenék el és fejeznék be a napjukat”. Óhaja nem csupán ábránd, a kellemes környezet valóban erre ösztönöz. A november 6-i nyitás óta többezer diák kapott a diákigazolványára chipet, akik élnek is az infrastruktúra nyújtotta új szolgáltatásokkal és lehetőségekkel. A földszinten irodák, internetes könyvesbolt, értékmegőrző, mintegy nyolcvan számítógéppel felszerelt nyitott labor és ötven fő befogadására alkalmas konferenciaterem kapott helyet. Az első emeleten található a kölcsönözhető könyvállomány; a dokumentumokat szabadpolcon helyezik el, hiszen a felsőoktatásban ez a leghatékonyabb rendszer. Egy kutatószobát is kialakítottak itt. A második emeleti zárt raktárban a bekötött folyóiratokat és a szakdolgozatokat tárolják. Ezen a szinten szolgáltatják a helyben használható nyomtatott folyóiratokat, valamint itt játszhatók le a médiatári dokumentumok. A létesítményben 252 számítógépet helyeztek el. Az első és a második emeleten három műalkotást is megcsodálhatunk. Németh Hajnal Fény és kozmikus sugárzás című 650x270 centiméteres műgyanta anyagú munkáját, valamint Sebők Éva két, egyenként 200x560 centiméteres művét, a Fényjáték és a Másik térben című képeket a beruházó egy a kortárs képzőművészeti alkotások támogatására létrehozott programnak köszönhetően vásárolta meg.
|