A képzési szerkezet reformja előtt áll a BDF
Kleinhappel Miklós 2007.02.08. 17:26
„Finanszírozhatatlanok és fenntarthatatlanok jelenlegi szerkezetükben a BDF képzései, a felsőoktatás prioritásai nem azonosak a főiskola tevékenységeivel, valamint az önálló egyetemmé válás célja elérhetetlen”, tájékoztatott dr. Balogh Imre, stratégiai és fejlesztési rektorhelyettes az Intézményfejlesztési Terv (IFT) előkészítését végző szervezet megállapításairól a Szenátus egyik ülésén, a tavalyi év végén. Szintén 2006 utolsó heteiben Tanár(t)képző főiskolák megváltozott szerepkörben címmel illusztris vendégek közreműködésével intézményfejlesztési konferenciát rendezett főiskolánk, amelyen ugyanezeket a (sors)kérdéseket boncolgatták. A tárgyalásokat hamarosan konkrét lépések követik.
2007 a reformok éve, halljuk egyre gyakrabban a politika szereplőinek szájából. Igaz ez a nagy ellátórendszerekre, és szűkebb környezetünkre, tehát a Berzsenyi Dániel Főiskolára is. Miről is van szó? Külön kell választani a főiskolai szervezet működését, illetve a képzési és a kutatási munkát, ezért a Szenátus a december 18-i ülésén elfogadta a Berzsenyi Dániel Főiskola új útját kijelölő IFT-t,
A változtatások szükségszerűek, hiszen szakjaink iránt csökken az érdeklődés, egyes képzési területeken az országos átlagot meghaladó mértékben. A jövőben megszűnnek a hallgatói keretszámok, a minisztérium az első helyre jelentkezők száma és teljesítménye alapján osztja el a diákokat a főiskolák és az egyetemek között. A BDF-en a bölcsészettudományi és a pedagógusképzésben a ki nem töltött államilag finanszírozott helyeket nem pótolják a költségtérítéses képzésben résztvevők, ezért ha az intézmények közötti versenyben nem szeretnénk sereghajtókká válni, akkor szervezeti átalakításokra van szükség.
Elsőként el kell döntenünk, hogy a Berzsenyi Dániel Főiskola a klasszikus európai tudományegyetemi, vagy a modern angolszász kompetencia alapú modellt kívánja-e megvalósítani? Az utóbbi tűnik követendőnek; a tanárképzés reformja is erről szól. Újabb dilemma, hogy van-e „kritikus tömeg” a BDF működéséhez, vagyis elég „közel” van-e egymáshoz az ehhez szükséges létszámú oktatói és hallgatói gárda? Az új képzési portfólió készítésekor igazodni kell a város, a megye és a régió igényeihez. Szükség van olyan képzés(ek)re is, amely(ek)nek köszönhetően felfigyelnek az intézményre, hiszen egy-egy ilyen „világítótorony” a többi szakra is ráirányítja a figyelmet. Hagyományainkból adódóan leginkább a pedagógus- és a bölcsészképzés jellemez minket, kizárólag ennek a követése azonban nem járható út. A természettudományi, a műszaki és az informatikai képzésünk a jövőben is piacképes. Húzóágazattá válhat a sporttudomány, az egészségfejlesztés és a rekreáció területe. Régiónkban kevéssé van jelen, ezért fontos szerepe lehet a Berzsenyi Dániel Főiskolán megtalálható társadalomtudományi stúdiumoknak. Az üzleti (például gazdasági) képzés pedig a térség igényeiből eredően akkor is életképes maradhat, ha a kormány elvonja az erre szánt támogatást. Akadnának ugyan versenytársaink, de az andragógia és a pedagógia szakunkkal a nevelés oktatása terén megszerzett gazdag tapasztalatainknak hála piacvezetővé válhatnánk. Létrehoznánk egy pedagógus-, valamint egy tanító- és tanárképzéssel foglalkozó kart. A gyakorlati képzést a Pedagógiai Szolgáltató Központban valósítanánk meg. A közoktatás-vezetők oktatását be kell illesztenünk a pedagógusképzésbe, és nem térhetünk ki a digitális pedagógia tanítása elől sem.
|