IV. évfolyam, 39. szám (2007. október 01.)
Kleinhappel Miklós 2007.10.01. 17:01
BDF HÍRLEVÉL
IV. évfolyam 39. szám 2007.10.01.
Átjárható jelenségek Átjárható jelenségek címmel tart előadást a német iskola „betegségeiről” a kortárs német neuropszichológiai tanítás- és tanuláselméletek bemutatásával Nemes Gáspár germanista október 2-án kedden 14.30-kor a Megyei Művelődési és Ifjúsági Központ LOGO Ifjúsági Szolgálat irodájában.
(Kleinhappel Miklós)
Kövesligethy Radó emlékezete Október 2-án (kedden) 17 órakor Kövesligethy Radó emlékezete – két tudományterület magyar úttörője címmel tart előadást Bartha Lajos tudománytörténész, csillagász a 28. Csillagászati és Űrkutatási Hetek elnevezésű rendezvény keretében. A Magyar Földrajzi Társaság, a Gothard Amatőrcsillagászati Egyesület és a Szombathelyi Tudományos Társaság szervezésében emlékeznek meg arról, hogy oktató csillagvizsgálónk névadója 145 éve született. Az előadást követően a Természettudományi és Műszaki Kar számára átadják az Argentínában élő Kövesligethy Ildikó által ajándékozott Lóczy-emlékérmet.
(Kleinhappel Miklós)
Valahol Európában A Valahol Európában című filmet vetítik le október 4-én 18 órakor a belvárosi Savaria Filmszínházban. Ezt követően Gál Ferusz József szombathelyi népművelő beszél forgatási élményeiről, aki a közelmúltban a BDF-es hallgatókból 2004-ben alakult MozgóKépMás csoport két tagja, Horváth Zoltán és Boros Ferenc által róla készített portréfilmben is beavatta már a nézőket a forgatás néhány kulisszatitkába.
(Kleinhappel Miklós)
Nagy Olvashow a BDF-en is Intézményünk könyvtára idén is csatlakozik a Könyvtárak összefogása a társadalomért című rendezvénysorozathoz. A szervezők ezúttal a Nagy Olvashow keretében várják az érdeklődőket. Október 4-én óvodásoknak és óvodapedagógusoknak meseolvasó délelőttöt rendeznek, 7-én Könyves Vasárnapra hívnak mindenkit, ahol írók, költők, irodalmárok olvasnak fel saját vagy kedvenc könyvükből, ám a hallgatók, illetve a szombathelyiek részvételére is számítanak. 8-án a felső tagozatosoknak, illetve a középiskolásoknak kínálják a Harry Potter című sorozat jegyében a játékos vetélkedés és az együtt olvasás élményét, 10-én pedig a nagyiknak és a nyugdíjasoknak adnak lehetőséget arra, hogy kedvenc műveikből felolvassanak egymásnak, ezáltal hívva fel a többiek figyelmét egy-egy írásra. Részletek a http://www.bdf.hu/konyvtar/aktualis.htm#szept21 címen.
(Kleinhappel Miklós)
Ingyenes történelem érettségi előkészítőt indítunk Ingyenes történelem érettségi előkészítőre várja a harmadik és negyedik osztályos gimnazisták jelentkezését a Történettudományi Intézet (TTI) az érettségire való felkészülés és főiskolánkra való bejutás megkönnyítése érdekében október 15-ig. A TTI mint leendő, a történelem alapszakon diplomát szerezni kívánó hallgatókra, a következő években is elsősorban a Nyugat-magyarországi régió végzős középiskolásaira számít. A hároméves képzés alatt a diákok a magyar és az egyetemes történelem különböző korszakait előadásokon és szemináriumokon tanulmányozzák. Megismerik és használják a történeti forrásokat és segédtudományokat, illetve általános értelmiségi tárgyak óráin vesznek részt. A harmadik félévtől lehetőség nyílik arra, hogy a hallgatók úgynevezett szakmai modulokat (levéltár- és régész-technikusi, valamint judaisztikai specializáció) vegyenek fel. A részletekről a http://www.bdf.hu/btk/trti címen lehet tájékozódni.
(Kleinhappel Miklós)
Nem változik az államilag támogatott hallgatói létszám Nem változik az államilag támogatott hallgatói létszám a 2008–2009-es tanévben, mondta Manherz Károly felsőoktatási szakállamtitkár, olvasható az Oktatás és Kulturális Minisztérium honlapján. Jövőre tehát nappali tagozaton 50 400-an, esti és levelező képzésen 5 600-an kezdhetik meg tanulmányaikat. Új elemként 3 500 főben a mesterképzésre is megállapítottak államilag támogatott keretszámot. Felsőfokú szakképzésre továbbra is 12 500 hallgatót lehet felvenni, és változatlan maradt az ezres keretszám a doktorandusz képzésben is. Első ízben keresztféléves képzésként is indíthatók majd mesterszakok. Két felvételi eljárás lesz; az őszi, illetve téli jelentkezésekhez a felvételi tájékoztató október közepén jelenik meg. Külön keretszámot egyikre sem állapítanak meg, az őszi jelentkezéseknél ugyanakkor várhatóan zömében költségtérítéses képzések közül választhatnak majd a diákok. A Magyar Távirati Iroda értesülései szerint az egyes képzési területeken nő majd az informatikai, a műszaki, a természet- és a sporttudományi szakokra felvehetők, csökken viszont az agrár-, a gazdaságtudományi, a jogi és igazgatási, az orvos- és a társadalomtudományi, valamint az óvoda- és gyógypedagógusi és a tanítói képzésben tanulmányaikat megkezdők száma.
(Kleinhappel Miklós)
Ombudsmanná választották oktatónkat Ombudsmanná választották az Európa-tanulmányok Tanszék oktatóját, prof. dr. Szabó Máté egyetemi tanárt. Az országgyűlési biztos az április 21-i hatállyal alkotmánybíróvá választott Lenkovics Barnabás utóda. Megválasztását az Országgyűlésben 290-en támogatták. Az ELTE Politikatudományi Intézetének eddigi igazgatója a szavazás eredményének kihirdetése után letette hivatali esküjét. A jogász-politológus fő oktatási és kutatási témái közé tartozik az egyetemes politikai eszmetörténet, az EU és Magyarország civil társadalma, a tüntetések és a rendőrség 1989. előtt és után, valamint a globális mozgalmak és tiltakozások. Szabó Máté újságíróknak elmondta, az ombudsmannak nem a reformok ügyét kell megoldania, hanem a tipikus és tömeges alkotmányos visszásságokra kell válaszokat adnia. Munkájában a korábbi országgyűlési biztosok jó hagyományait kívánja folytatni, ugyanakkor – vélekedett – változásokra is szükség van.
(Kleinhappel Miklós)
Harmadszor is Bolyais a megye agya Csáfordi Zsolt, BDF Bolyai János Gyakorló Általános Iskola és Gimnázium negyedéves hallgatója immár harmadszor nyerte meg korosztályában A megye agya című versenyt, számolt be csütörtöki számában a Vas Népe. Az általános műveltséget számon kérő megmérettetést a takarékszövetkezetek szervezik. A verseny népszerű a Bolyais diákok között, az elmúlt években is jó eredményekkel büszkélkedhettek a gyakorló iskola nebulói. Csáfordi Zsolt a megyei napilap hasábjain elmondta, számos tanulmányi versenyen vett már részt, kedvenc tantárgyai a matematika és a történelem. Ebben a tanévben tesz érettségi vizsgát, ezt követően a Corvinus Egyetemen közgazdászdiplomát kíván szerezni.
(Kleinhappel Miklós)
Sikerorientált netgeneráció és mentorokká váló pedagógusok A netgeneráció tagjaiban új készségek (információszerzés és -válogatás, együttműködés, csapatmunka, tudásmegosztás, interaktív kapcsolatok létesítése, más kultúrákkal történő ismerkedés) kialakítására van szükség. Mindig az adott kor lehetőségeivel kell gazdálkodnunk, ezért ha napjainkban a gyerekek videojátékokkal töltik el a szabadidejüket, miért ne lehetne azokat az iskolákba is „bevinni”?, tette fel a kérdést előadásán Ocsovszky Zsófia. A Mobil Jövő Alapítvány munkatársa a Könyvtár- és Információtudományi Tanszék (KIT) A mobil tanulás lehetőségei az általános iskolákban – az eMapps projekt eredményei és tapasztalatai című rendezvényén kifejtette: felmérések szerint a fent említett új típusú diák 21 éves korára 10 ezer órát játszott videojátékkal, 200 ezer e-mailt írt meg, valamint 5 ezer óránál kevesebbet olvasott, ám mindez nem egyenlő azzal, hogy nem akarnak tanulni vagy butábbak korábban született társaiknál. Sikerorientált fiatalokról van szó, akikkel tanáraiknak meg kellene találniuk a hangot, mondta. Az előadó Csépe Valéria, a Magyar Tudományos Akadémia Filozófiai Kutatóintézet munkatársának szavait idézte amikor úgy fogalmazott: a mai gyerekek az új technológia használatának tudásával születnek. Esetükben az explicit, a tényeket és a specifikus eseményeket felidéző emlékezet helyett előtérbe került a gyors gyakorlati alkalmazást segítő procedurális memória. A netgeneráció igénye ezért az önállóan, önmaguk által irányított interaktív tanulási környezetben azonnali visszacsatolást lehetővé tévő tanulás a digitális források és eszközök használatával, miközben a tanár előadó helyett segítő szerepet tölt be. Dr. Frank Róza, a KIT főiskolai adjunktusa elmondta, a fentiek megvalósulása érdekében 2005 őszén nyolc egykori szocialista ország, illetve Anglia, Spanyolország, valamint Németország a mobil tanulás népszerűsítéséért kezdett bele az eMapps projekt (a mozaikszó magyar jelentése: az általános iskolai tanulók digitális technológiákban történő aktív részvételének motiválása, valamint a multimédia adta kreatív lehetőségek kihasználása) elnevezésű programba. A résztvevők célja, hogy segítsék a távközlési eszközök pedagógiai módszerekbe kerülését, hogy ne csupán osztálytermi környezetben legyen mód tanulni és információt cserélni. Kőrösné dr. Mikis Márta, az Országos Közoktatási Intézet képviseletében a mobil tanulás lehetőségeiről szólva rámutatott: az Európai Uniós csatlakozással hazánk egy oktatási munkaprogram részese lett. Az elképzelések szerint az EU-nak 2010-re a világ legversenyképesebb és -dinamikusabb társadalmává kell fejlődnie. Ennek elérése érdekében nyolc kulcskompetenciát neveztek meg, melyek közül az egyik az elektronikus média magabiztos és kritikus alkalmazása. A Nemzeti Alaptanterv új mellékletében ezért már szerepel a digitális készségek kialakítása, illetve a tanulás tanulása, hiszen a bárhol és bármikor tanulás a képességfejlesztés és a tudásanyag összekapcsolásával valósítható csak meg. A megváltozott feladatokra a pedagógusokat is fel kell készíteni; a jövőben a frontális tanítást végző szakemberek helyett mentorokká kell válniuk. A folyamatot elősegítendő az eMapps projekt célja az volt, hogy a legkorszerűbb technikai eszközök alkalmazásával az élethosszig tart tanulásra felkészítő interaktív, adaptálható játék szülessen, így európai gyermek- és tanári közösségek jöjjenek létre a multikulturális tudás megosztása érdekében. A létrehozott, helytörténeti jellegű játékok során a résztvevő szombathelyi és veszprémi gyerekek leginkább egymástól tanultak, különféle stratégiákat alkalmaztak, fejlődött a kommunikációs, az együttműködési, a problémamegoldó és a vállalkozói képességük. A tapasztalatokat elemezve az előadó arról is szót ejtett, hogy ha elvárásként fogalmazódik meg a változó társadalmi kihívásokhoz való jobb alkalmazkodás lehetőségének megteremtése, akkor új módszertan alkalmazására, a helyi oktatási dokumentumok és tartalmak megújítására, valamint eszközfejlesztésre van szükség, ám az oktatási kormányzat számára kidolgozott fejlesztési tervek elkészítéséről sem szabad elfeledkezni.
(Kleinhappel Miklós)
Ingyenes szoftverek tanároknak és diákoknak Az irodai vagy a tanulást segítő szoftvereket kereső tanároknak és diákoknak szinte korlátlan lehetőséget kínál az internet, adta hírül legújabb számában a Figyelő című hetilap. A http://legalsoft.tvn.hu oldal például átfogó gyűjteményt tartalmaz az ingyenesen és legálisan használható programokról: magyarul „beszélő” Linux operációs rendszer, vírus- és kémprogram-irtók, tűzfalak, az Openoffice elnevezésű irodai programcsomag, kép-, média- és weblap-szerkesztő programok is megtalálhatók a kínálatban. Letölthető programok sokaságának elérhetőségéről tartalmaz linkeket a www.szoftver.lap.hu oldal is. Az Oktatási és Kulturális Minisztérium által javasolt www.sulix.hu oldalról egyebek mellett úgynevezett live-CD tölthető le, amelyet lemezre írva telepítés nélkül önálló operációs rendszerként tud használni a számítógép. A honlapon megtalálhatók egyebek mellett a matematika, a fizika, a kémia, és a földrajz tantárgy tanulását, valamint a nyelvtanulást segítő szoftverek is.
(Kleinhappel Miklós)
|