Kopogtat a jövő: e-ügyintézés Szombathelyen
Kleinhappel Miklós 2007.11.24. 10:22
Másfél éve lehet időpontot foglalni a szombathelyi Polgármesteri Hivatal honlapján. A várakozási idő így néhány percre csökkent, a szolgáltatással az ügyfelek többsége elégedett, mondta dr. Szele Györgyi, az Igazgatási Osztály vezetője Az elektronikus közigazgatás és továbbfejlesztésének lehetőségei címmel megtartott előadásán.
Ügyfélkapu – a jövő kezdete
A közigazgatás napjainkban kettős helyzetben van, hiszen a szokványos papír alapú ügyintézés mellett egyre fejlődik az elektronikus. Ám az előbbi még jó ideig az ügyfelek és az ügyintézők életének részét képezi majd, sőt bizonyos esetekben továbbra is nélkülözhetetlen lesz.
Az e-közigazgatás megvalósul a hatóság és az ügyfél között, a hatóságok egymás közötti kapcsolatában, valamint a hivatalokon belül „testet ölt” az ügyintézést segítő programok alkalmazásakor. Az elsőt vizsgálva jelenleg elmondható, a www.szombathely.hu oldalon számos nyomtatvány letöltésére van lehetőség, ám azok beadását követően papíron kell folytatni az ügyek intézését. Ennek oka az ügyfél-azonosítási fázisban keresendő: Magyarországon sokan rendelkeznek ugyan e-aláírással, ám a papírmunka kiváltásához a közigazgatási szervezetnek az összes hazai és külföldi elektronikus aláírás-szolgáltatóval kapcsolatban kellene lennie. Az ehhez szükséges technikai feltételek ma még nem állnak a megyeszékhely rendelkezésére. A problémára megoldást jelent a www.magyarorszag.hu oldalon elérhető Ügyfélkapu, mely segítségével egyrészt az ügyfelek elektronikus aláíráshoz juthatnak, másrészt a hivatal a népesség-nyilvántartó adatbázis segítségével azonosítani tudja őket és viszont. A számítógépen kitöltött „papírokat” ezután továbbítani lehet a polgármesteri hivatal munkatársainak, akik értesítést küldenek, a dokumentum érkezéséről. Dokumentum, hiszen az e-ügyintézés is okirat jellegű! Kérdés, hogy a hivatal ezután képes-e elektronikusan folytatni az ügyintézést? Legtöbb esetben nem (a jogszabály szerint egyébként az ügyfél az eljárás bármelyik szakaszában határozhat úgy, hogy a papír alapúról elektronikusra, vagy e-ről „hagyományos” ügyintézésre tér át).
Az okmányiroda rendszere hatékony és előremutató
A szombathelyi tapasztalatokról szólva az előadó elmondta, másfél éve lehet időpontot foglalni a Polgármesteri Hivatal honlapján. A várakozási idő így néhány percre csökkent, a szolgáltatással az ügyfelek többsége elégedett. A weblapon információkhoz juthatunk arról is, hogy a folyamat során mi mindenre lesz szükségük, de a jól ismert adóbevallás mellett kérelmek (például közterület-használati, útfelbontási, fakivágási, talajterhelési) is benyújthatók elektronikusan. Az e-közigazgatás jövőjével kapcsolatban dr. Szele Györgyi azt mondta, az okmányirodáéhoz hasonló rendszerek kialakítására lenne szükség, amely előremutató és hatékony, de a további fejlesztés, illetve a hibalehetőségek kizárása érdekében össze kell kapcsolni az anyakönyvi adatbázissal.
|