Egyéb cikkek : Közepes méretű, de nem középszerű pénzintézet |
Közepes méretű, de nem középszerű pénzintézet
Kleinhappel Miklós 2008.03.25. 12:07
A lakosságnak, a vállalkozóknak, valamint az önkormányzatoknak is kedvező feltételeket kínál a Répcelak és Vidéke Takarékszövetkezet, melynek 3700 számlás ügyfele van, egyes településeken a vállalkozások 60–80 százaléka nála vezeti a számláját. Tavaly év végén a betétállománya 5,5 milliárd forint volt, a teljes hitelfolyósítás 2,7 milliárd forintot tett ki.
Vas megye északkeleti részének egyik meghatározó pénzintézete
A 2007 végén elért, majdnem 6 milliárd forintos mérlegfőösszegével a Répcelak és Vidéke Takarékszövetkezet a közepes méretű szövetkezeti hitelintézetek közé tartozik. „Közepesek vagyunk, de nem középszerűek”, fogalmaz Molnár Árpád elnök-ügyvezető. „Vas megye északkeleti részének egyik meghatározó pénzintézete a miénk. Vonzáskörzetünkbe körülbelül 40 település tartozik. A répcelaki központon kívül tíz kirendeltséggel rendelkezünk: Uraiújfaluban, Ostffyasszonyfán, Vönöckön, Celldömölkön (két fiók), Rábapatyon, Hegyfalun, Bőben, Simaságon és Sopronban állunk ügyfeleink rendelkezésére. Teljes körű pénzügyi és banki szolgáltatást végzünk, ezekkel eddig majdnem 3700 számlás ügyfelet sikerült megnyernünk. Egyes településeken a vállalkozók 60–80 százaléka nálunk vezeti a számláját, s ez mintegy 800 ügyfelet jelent. Ahol kirendeltségünk található, ott a helyi lakosok zömével kapcsolatban állunk”.
Lakosság, vállalkozók, önkormányzatok
A Répcelak és Vidéke Takarékszövetkezet a lakosság számára számos vonzó szolgáltatást kínál. Ilyen például, hogy a folyószámlához kötődően ingyen adják a bankkártyát; egyebek mellett ennek is köszönhető, hogy ma már minden harmadik ügyfelük rendelkezik a plasztik kártyával. Különféle pénzlekötési lehetőségeket kínálnak, legyen szó fix vagy változó kamatozású konstrukcióról. Folyószámlahitelt is lehet igényelni. Számlavezetési díj nincs, mindössze az egyenlegértesítőért kell havi 250 forintot fizetni. A vállalkozók között a kedvező díjakon, lekötési lehetőségeken, illetve folyószámla hitelkereten kívül nagyon népszerű a Széchenyi kártya, melyet a takarékszövetkezet évek óta forgalmaz. Akik igényelték, azok az egyéves évfordulón szinte kivétel nélkül megújították és sokan keretet is emeltek. Korábban vagy a vállalkozók megyei szervezetén vagy a kamarán keresztül lehetett indítani az ügyintézést, de már léteznek az úgynevezett takarékszövetkezeti VOSZ-pontok, így az ügyfélnek nem kell bemennie az irodába, hanem Répcelakon vagy Celldömölkön egy helyen elintézhet mindent. Országosan a takarékszövetkezetek vezetik az önkormányzatok majdnem 20 százalékának számláját. Három éve még egy önkormányzat sem volt az ügyfeleik között, jelenleg néggyel állnak kapcsolatban, valamint a hozzájuk kötődő intézmények is a Répcelak és Vidéke Takarékszövetkezetet tüntették ki bizalmukkal. Nagyon sok civil szervezettel is kapcsolatban áll, az egyházaktól az egyesületeken át, az alapítványokig. Számukra a fentieknél is nagyobb kedvezményekkel szolgál. „A szolgáltatói szektorban elsősorban az emberek kényelmét kell szem előtt tartanuk. Egy takarékszövetkezet nem rendezkedhet be arra, hogy csupán a technika segítségével tartja a kapcsolatot az ügyfelekkel. Nálunk ügyfélközeliség, személyes kontaktus van, ám a modern lehetőségekkel is élünk, gondoljunk csak a házibank szolgáltatásra, így otthonról is lehet bankügyeket intézni. Tavasszal az internetes bankolás lehetőségét is bevezetjük, és készül már a honlapunk is”, mondja Molnár Árpád.
Bizalom és személyes kapcsolat
A leendő ügyfelek számára dilemma lehet, hogy a nagy bankokat vagy egy takarékszövetkezetet válasszanak-e? A Répcelak és Vidéke Takarékszövetkezet elnök-ügyvezetője meggyőző érvekkel szolgál az utóbbi mellett. „A legjobb reklám az elégedett ügyfél. Helyben hagyományosan kialakult a takarékszövetkezetek iránti bizalom, s ez óriási dolog. Ebből következően szorosabb a személyes kapcsolat, gyors és rugalmas az ügyintézés a helyi döntéseknek köszönhetően. Nekünk nem kell régióközpontokba vagy a fővárosba küldeni az anyagokat, akár a hét minden napján tartunk cenzúrabizottsági ülést, hogy az ügyfél által kért napra át tudjuk utalni a hitelt. Nem hallgathatjuk el, hogy a nagy bankok bizonyos tekintetben tudnak ugyan jobb feltételeket kínálni, ennek ellenére sok ügyfelünk a megmondhatója, hogy számukra a fentiek ennél lényegesebb szempontok”.
Lépéselőnyben a takarékszövetkezetek
Az országban a legnagyobb pénzintézeti hálózat a takarékszövetkezeteké. Mintegy 1650 településen vannak jelen, ebből krülbelül ezerben az egyetlen pénzügyi szolgáltatók. „Ez lépéselőny, de ha nem jövünk ki új termékekkel, akkor elveszítjük kedvező pozícióinkat”, mutat rá Molnár Árpád. Ilyen a Bébi-kötvényhez tartozó Start-számla, a nyugdíj-előtakarékossági számla, a különféle kötvények forgalmazása. Kizárólag a takarékszövetkezeteknél vehető igénybe a Gazdahitel-Gazdakártya. Ezt az agrárvállalkozóknak kínálják – azoknak, akik számára elérhetetlen a Széchenyi kártya. 2007 közepén hirdették meg a Lakossági Energiatarékossági Hitelprogramot, melyet a megyében alig-alig kínál pénzintézet. Alap esetben legfeljebb 1,5 millió forint hitel igényelhető a Magyar Fejlesztési Bank segítségével, refinanszírozás jelleggel. Tavaly ebből 12 darabot fogadtak be, január végéig ilyen jogcímen közel 8 millió forintot folyósítottak. Van olyan hitelkonstrukció is, mely a Leader programban résztvevőknek szól: a takarékszövetkezet meg tudja előlegezni azt a forrást, amit a programban érdekeltek később kapnak meg.
|