Egyéb cikkek : Élményközpontú irodalomtanítási program a Nyugat-magyarországi Egyetemen |
Élményközpontú irodalomtanítási program a Nyugat-magyarországi Egyetemen
Csiha Tünde Noémi, Kleinhappel Miklós 2008.04.24. 17:24
Élményközpontú irodalomoktatási programot indított a Nyugat-magyarországi Egyetem Savaria Egyetemi Központ Nyelv- és Irodalomtudományi Intézete. A 12 legszebb magyar vers újraértelmezését célul kitűző, nagyszabású program 12 konferenciát, 12 könyv kiadását öleli fel úgy, hogy közben fiatalokat tanít a versek szeretetére, s kutatókat, irodalomtörténészeket, szépírókat, középiskolai tanárokat és diákokat szólít az együttgondolkodásra.
A 12 legszebb magyar vers elnevezésű, a tervek szerint 2013-ig tartó konferencia- és könyvsorozat célja, hogy kísérletet tegyen a magyar irodalmi kánon 12 remekművének újraértelmezésére. A versek közismert és kedvelt költemények, az egyetemi képzés és a középiskolai tananyag fontos darabjai: az Apokrif, a Szeptember végén, a Szondi két apródja, az Esti kérdés, a Levél a hitveshez, a Hajnali részegség, a Ki viszi át a Szerelmet, a Kocsi-út az éjszakában, A közelítő tél, A vén cigány, az Eszmélet és a Valse triste.
A Savaria Egyetemi Központ Nyelv- és Irodalomtudományi Intézetében elindított élményközpontú irodalomtanítási programban a Babes-Bolyai Tudományegyetem Szatmárnémeti Kihelyezett Tagozata, a Savaria University Press Alapítvány és a Magyar Irodalomtörténeti Társaság is részt vesz .
A Savaria Egyetemi Központ Berzsenyi téri épületében tartott Apokrif-konferencián nem csupán a költő életművének szakkutatói ismertették legújabb eredményeiket, hanem olyan, a szóban forgó verssel szakkutatóként nem foglalkozó irodalmárok is, akik a 12 konferencia mindegyikén kifejtik álláspontjukat, tájékoztatott dr. Fűzfa Balázs "projektgazda", a Magyar Irodalomtörténeti Tanszék docense.
A tudomány képviselői mellett aktív résztvevőként jelennek meg a középiskolai tanárok is, akik előadásokon, pódiumbeszélgetéseken, vitákon osztják meg nézeteiket a versek tanításáról. A szervezők előadóként szépírókat is meghívnak. Rendezvényeik utolsó egységében ismétlődően olyan vitákat, beszélgetéseket szerveznek, melyeken a tudósok és a tanárok - esetleg tankönyvszerzők - mellett diákok is részt vesznek, s elmondják gondolataikat a szóban forgó költeményről. Céljuk, hogy a tudomány és a közoktatás számára a legkorszerűbb kutatási eredményeket foglalhassák össze, és jelentethessék meg néhány év alatt, a helyszínek által adott élményközpontúság szempontjával kiegészítve a 12 legszebb magyar versről. Terveik szerint minden kötetet a sorrendben következő konferencián mutatnak be.
Az Apokrif Pilinszky legcsodálatosabb versei közé tartozik. Színművészeti felvételiken, szavalóversenyeken gyakran hallható, mert az előadók kedvelik rendkívül hatásos ritmusát, változó dinamikáját. Az Apokrifhez Melis László szerzett zenét, mely megerősíti, esetenként ellenpontozza a prózában mondott sorokat. Az 1300 diák szájából egyszerre elhangzó sorok a zenei aláfestéssel rendkívűli élményt nyújtottak.
|