Egyéb cikkek : Giró-Szász András politológus: Folytatódó gladiátorharc |
Giró-Szász András politológus: Folytatódó gladiátorharc
Kleinhappel Miklós 2008.09.15. 08:01
A kormány legfőbb célja a hatalom megtartása, az ellenzéknek pedig az előrehozott választás éppúgy érdekében állhat, mint a kivárás – például annak érdekében, hogy a kisebbségi kormányzás adta lehetőségeket kihasználva olyan népszerűtlen intézkedések meghozását kényszerítse ki, amelyek tehermentesítik a következő kabinetet az ezek miatt várható társadalmi támogatottság-vesztéstől. Giró-Szász András politológussal beszélgettünk.
Mozgalmas ősz várható a politikában, melynek a költségvetés meg-, vagy meg nem szavazása lesz a csúcspontja, foglalja össze egy mondatban a következő hetek várható fejleményeit Giró-Szász András.
Az utóbbi időben több adóval és költségvetéssel kapcsolatos elképzelés látott napvilágot, amelyek egyrészt a kormány elé kerültek, másrészt különféle szakértői grémiumok hozták őket nyilvánosságra. Nagyon nehéz megmondani, hogy ezekből a kormány egy olyan társadalmi klímában, amelyben a választópolgárok között nagyon alacsony, az Országgyűlésben pedig kisebbségi a támogatottsága, mit mer felvállalni. Az adótörvényt és a költségvetés bizonyos részeit egyértelműen annak rendeli alá, hogy mely elemeit lehet áruba bocsátani a többségi szavazatok megszerzése érdekében. Folyamatos alkuk várhatók az egyes tételek kapcsán, melyek legfőbb célja a kormánypárt hatalmának megtartása; az elmúlt években megtanultuk, hogy ez az a prioritás, ami felülír mindent, mondja az elemző.
Az ellenzékről szólva a politológus kifejti: egyes szakági, szakpolitikai költségvetési kérdésekben az nem csupán nemleges választ adhat. Az alternatíva megjelenítésével el tudja különíteni, szét tudja szedni a többségi voksokat, de legalábbis kísérletet tehet erre. Ezen kívül túl sok lehetősége nincs. S hogy létezik-e olyan program, amely a kormány által augusztus 27-én nyilvánosságra hozott Megegyezés című vitaanyag alternatívájaként szolgálhat? Azt lehet tudni, hogy 2–3 egymástól független csoport is dolgozik gazdaság- és pénzpolitikai fundamentumokon, melyek egymástól nem teljesen idegen módon egyben a társadalmi kihívásokkal is foglalkoznak. Persze továbbra is kérdés, hogy mi az ellenzék érdeke: a kormány mielőbbi bukása, vagy az, hogy kivárjanak 2010-ig. A szocialisták támogatottsági mélypontjuk közelében vannak, ezért a kormány minél tovább marad hatalmon, annál valószínűbb, hogy a rá adott szavazatok száma gyarapszik. Ezen logika mentén az ellenzék érdeke az előrehozott választás. Ha olyan szempontból vizsgáljuk a lehetőségeket, hogy az ellenzék például a kisebbségi kormányzás adta lehetőségek okán korlátok közé tudja szorítani a kormányt, akkor nem feltétlenül a 2010 előtti hatalomváltás a célja, hiszen a kormánnyal végrehajtathat olyan népszerűtlen intézkedéseket, amelyek tehermentesítik a következő kabinetet az e lépések következtében bekövetkező társadalmi támogatottság-vesztéstől.
Melyek lehetnek ezek a korlátok? Ha az ellenzék (minden politikai párt, amelyek nem tagjai a kormánynak) konszenzusra tud jutni abban, hogy nem támogatják a kormányzat bizonyos előterjesztéseit, és meg tud jeleníteni egy olyan irányzatot, amelyet a parlamenti kisebbségben lévő kormány a többség nyomására kénytelen a magáévá tenni, akkor a szocialistáknak olyan úton kell haladniuk, amely sokkal inkább nevezhető az ellenzék útjának. Ám hogy megvalósulhat-e egy effajta együttműködés, azt nehéz megmondani, mutat rá Giró-Szász. Mindkét kis párt komoly feszültségekkel, hatalmi harcokkal terhelt időszakot él át. A Szabad Demokraták Szövetségében (SZDSZ) az elnökválasztással látszólag sok kérdés megoldódott, de a korábbi elnök, Kóka János a frakcióvezetéssel nem engedte el a hatalmat, ez pedig kétfejűséget eredményez. A Magyar Demokrata Fórum (MDF) tisztújítás előtt áll, a párt jelenlegi vezetőjének, Dávid Ibolyának Almássy Kornél személyében kihívója akadt, ezért egyfajta megosztottság uralkodik az SZDSZ-hez hasonlóan az MDF-ben is. Az előbbiekből adódóan kisebb a konszenzus esélye. A helyzet a kormányoldal malmára hajtja a vizet, hiszen könnyebben nyerhetnek meg az egyes kérdésekben ellenzéki politikusokat, akiknek aztán a támogató szavazatokért cserébe felkínálnak valamit.
S ha már együttműködés, akkor arról sem feledkezhetünk el, hogy erre a kisebbségben lévő szocialistáknak is égető szükségük van. Egyértelmű, hogy a következő másfél évben a külvilág felé egységet kell mutatniuk, különben maguk alatt vágják a fát, mutat rá az elemző. Másrészt – folytatja – az elmúlt fél év politikai történései egyértelműen megmutatták, hogy Gyurcsány Ferenc sokkal jobban átvette a szocialista párt irányítását, mint korábban valaha, és jóval erősebb a Magyar Szocialista Párton belül, mint a kormányában. Így a párt vezetéséből egészen biztosan nem távolítható el. A jelenség nem rendhagyó az utóbbi évek magyar politikájában. A hatalom (ha politikai alapon alakul ki egy-egy csoportosulás) minden pártban az erős kézen múlik, az egységet így lehet megteremteni. Minél nagyobb egy közösség, annál inkább működik ez a hierarchikus berendezkedés. A legnagyobb ellenzéki pártban, a Fiatal Demokraták Szövetségében is megtalálható az erős vezető. A ’90-es éven végére Magyarországon a politika perszonalizálódott, a pártvezetők, a politikai vezetők személyes küzdelmévé, gladiátorharcává vált, mondja Giró-Szász András.
--------------------------------------------------------------------------------------
Egy másik nemzedék
Nagy kérdés, hogy a következő évtizedben be tud-e lépni a politikába egy olyan fiatal generáció, amely nem politikusként kezdte a pályáját, hanem az élet bármely más területén, például üzletemberként ténykedett. Az új nemzedék ezáltal más szemléletmódot, esetleg tisztább, racionálisabb gondolkodást tudhat magáénak, mint elődeik, akik lényegében ördögi körben forogva soha nem képesek túllépni saját árnyékukon, magyarázza a politológus. A politika az utóbbi időkben kevésbé, de előtte mindig vonzó volt a fiatalság egy része számára. A „frontvonalban” napjainkban dolgozó fiatal politikusok jelentős része azon a szocializáción esett át, amit az egy generációval idősebb politikusok környezete adott számukra. Ebből következően nagyon sokan ugyanazokat a hibákat követik el. A Nyugat-Európában és a környező országokban látható példák viszont azt mutatják, egy idő után a társadalom kitermeli azt a politikától független elitet, amely megpróbálja átvenni a politikai irányítást.
|