Lakáseladás és -bérlés csak zöldkártyával
Kleinhappel Miklós 2008.10.05. 11:43
Azokat az új ingatlanokat, amelyek engedélyeztetése 2006. szeptember 1. után kezdődött, január 1-től csak energetikai tanúsítvánnyal lehet értékesíteni, az összes többi el- vagy bérbeadásra szánt ingatlanra vonatkozóan pedig 2012-től lesz kötelező a zöldkártya.
A kormányrendelet alapvető célja, hogy – Európai Uniós kötelezettségeinknek eleget téve – az épületek kevesebb energiát fogyasszanak. Ennek eléréséhez eszköz az energetikai tanúsítvány, amely a lakás energetikai tulajdonságairól tájékoztat, valamint javaslatot tesz az energia-megtakarítás lehetőségeire. A tanúsítás így komoly szakmai segítséget nyújt az épületek energiatudatos használatához és felújításához. Ez utóbbi támogatására uniós és hazai források is rendelkezésre állnak, olvasható az Önkormányzati Minisztérium tájékoztatójában. A 176/2008. (VI. 30.) számú kormányrendelet a Magyar Közlöny június 30-ai számában jelent meg. Nem előzmények nélküli, hiszen egy 2006-ban életbe lépett rendelet már szabályozta az új épületek energetikai követelményeit – konkrétan: szeptember 1-től csak akkor lehetett építési engedélyt kiadni, ha a paraméterek az energetikai követelményeknek is megfeleltek, ám az akkori szabályozás európai viszonylatban túlságosan megengedőnek bizonyult.
Az energetikai tanúsítványt elsősorban új épületek építésekor, valamint lakás eladásakor, illetve bérbeadásakor kell elkészíttetni. Nem szükséges tanúsítvány üdülő, ideiglenes létesítmény, műemlék és helyi védelem alatt álló épület esetében. A tanúsítvány az adott épület energiafogyasztásáról tájékoztat. Emellett hasznos üzemeltetési tanácsokat ad a tulajdonosoknak, és egyben rámutat a lakás energetikai szempontból gyenge pontjaira. Új épület vonatkozásában a tanúsítványt az épület egészére kell kiállítani. Meglévő többlakásos épületeknél is célszerű az épület egészére elkészíttetni, mert így a tanúsítás lakásonkénti költsége megoszlik a lakók között, és a tanúsítvány az egész épületre vonatkozóan tartalmaz korszerűsítési javaslatokat. Állami tulajdonú közhasznú épületek esetében is kötelező tanúsítványt készíttetni abban az esetben, ha az épület hasznos alapterülete meghaladja az 1000 négyzetmétert.
Új ingatlan esetén a tanúsítás egyszerűsített eljárásban történik majd. Ez a kivitelezési tervdokumentációhoz tartozó energetikai számítás és a felelős műszaki vezető igazoló nyilatkozata alapján készül. A tanúsító ezek birtokában végzi el a szükséges számításokat. Meglévő épületek esetében is alkalmazható az egyszerűsített eljárás módszere. Ekkor az eljárás menete megegyezik az újonnan épített ingatlanéval. Amennyiben a szükséges tervek nem állnak rendelkezésre, például elveszett a tervdokumentáció vagy jelentős átalakítás történt, a tanúsítónak helyszíni vizsgálatot kell végeznie. Egyszerűsített tanúsítási eljárás alkalmazható akkor is, ha egy épületben egy lakás már rendelkezik energetikai tanúsítvánnyal. Ilyen esetben a tanúsítvánnyal rendelkező megoszthatja bizonylatát a többi lakóval, és a szakértőnek csak a különbségeket kell megállapítania.
Az EU-ban a Kiotói Egyezmény teljesítése érdekében (amelynek aláírásával az európai közösség vállalta, hogy 2012-ig csökkenti károsanyag-kibocsátását) 2002-ben meghozott irányelvek alapján a hazai változat alkotói szerint a tanúsítvány segíti az embereket abban, hogy vásárlás vagy bérlés előtt tájékozódjanak a rezsi várható nagyságáról. Ráadásul az energetikai tanúsítvány megléte az ingatlanok értékét is növelheti. Ugyanakkor Koji László, az Építési Vállalkozások Országos Szövetségének alelnöke a Reggel című lapnak elmondta, a tanúsítvánnyal egyet ért, ám azzal, hogy ehhez külön eljárásra, újabb szakemberekre is szükség van, már nem. Az új lakásoknak például számos energiatakarékossági követelménynek kell megfelelniük, mondta, ezért így tervezik meg őket. A terveket pedig adott esetben 37 szakhatóság is véleményezi. Úgy véli, elegendő lenne, ha a felelős műszaki tervező nyilatkozna arról, hogy az épület kivitelezése a tervek szerint történt meg. Mindazonáltal tény például, hogy a jövőben (a tervek szerint 2009-től) csak úgy lehet állami panel- vagy lakás-felújítási támogatáshoz jutni, ha egyrészt az ingatlan rendelkezik energetikai tanúsítvánnyal, másrészt javul a lakás energetikai osztályba sorolása.
----------------------------------------------------------------------------------------------------
A tanúsítás speciális szaktudást igényel, felsőfokú építészmérnöki vagy gépészmérnöki végzettséggel rendelkező szakemberek külön képzés után kaphatnak minősítést. A tanúsítók körét az Önkormányzati Minisztérium (ÖM) Magyar Építész Kamarával valamint a Magyar Mérnöki Kamarával együttműködve kívánja bővíteni. A tanúsítókról e szakmai kamarák vezetnek majd névjegyzéket, amely erre a célra létrehozott honlapon lesz megtalálható. Az ÖM megállapodott több önkormányzati érdekszövetséggel arról, hogy az önkormányzatok is részt vesznek a tájékoztatásban. A tanúsítók névjegyzéke a minél teljesebb körű információszolgáltatás érdekében a települési önkormányzatok ügyfélszolgálatán is megtalálható lesz.
Az Önkormányzati Minisztérium (ÖM) tájékoztatása szerint az energetikai tanúsítvány készíttetésének költsége magánszemélyek esetében az ingatlan eladásakor elismert költségnek számít, cégek esetében pedig az adóalapot csökkentő tényező. A tanúsítás költsége a tanúsításra fordított munkaidőtől és a tanúsítási feladattól függ. A jogszabály legfeljebb 5 500 forintban határozza meg a szakértői munkaóra díját, és két munkaórában maximálja az új lakások vizsgálatát. Az ÖM számára fontos volt olyan szabályok kialakítása, amelyek alkalmazása a lakosságra a lehető legkisebb anyagi terhet rója.
|